Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Skimmel i chillie-sauce!!
Allan Ormstrup (Avellon)
Indlg: 5

r
06/12-2009 07:33

Hejsa alle fans.
Jeg havde lavet en chillie-sauce med : Hvidlg, tomater, ingefr lidt salt og apache chillie. Det hele blev kogt op, blended, og hldt p et atamon skyllet glas, og s i kleskabet.
S langt s godt, for det smagte fantastisk - middel strk smag, der holdt i ca 5 min.
Efter 14 dage begyndte der at komme skimmelsvamp p toppen (stadig i kleskab).
Det der undre mig er, at chillie - og hvidlg skulle vre konserverende i sig selv !!!!
Nogle med ligende erfaringer ??

Svar Send privat besked
Skimmel i chillie-sauce!!
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
07/12-2009 20:16
At chili og hvidlg skulle vre konserverende i sig selv ved jeg ikke - har aldrig hrt om det.

Sikkert er det dog, at hvad du end producerer, s vil det begynde at danne skimmel/mug efter nogen tid, medmindre det er lukket i helt luftttte beholdere. Her er henkogning og syltning en god ide.

Ud fra det, du beskriver, vil jeg (til en anden god gang) prve flgende:

Kog saucen op og hav nogle glas klar, som er kogt og herefter eventuelt skyllet i atamon. Hld den kogende (eller meget varme) sauce p glassene og st straks lget p og luk det tt til. Nr saucen s kler ned, vil der dannes undertryk i glasset. Kan du senere hen trykke p lget s det siger "klik", har der ikke vret undertryk nok, og du m starte forfra. Kan du derimod IKKE trykke lget ned, er processen lykkedes.

Hvor lnge det kan holde sig ubnet ved jeg ikke, men alle fdevarer har begrnset holdbarhed, s snart deres indpakning/forsegling er brudt.

Jeg bruger som regel almindelige, rengjorte syltetjsglas og lignende. Jeg plejer at komme dem (plus lg) i en gryde med kogende vand i ca. 15-20 min. fr brug - det drber alle bakterier!

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)