Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Habanero Mustard
Mikael Espensen (mikael.espensen)
Indlg: 1

15/07-2010 15:24
Er helt og aldeles nybegynder. Med inspiration fra sitet her har jeg i r plantet 3 forskellige chili-planter. 1 stk.jalapenos, 1 stk. Apache og 1 stk. Habanero Mustard. De har det alle fint og Habaneroen er begyndt at give modne frugter. Og s str jeg s der - med dem... Jalapenos havde jeg tnkt at sylte - og Apache vil jeg trre. Men hvad med Habaneroen? Nogen gode ideer til, hvordan jeg skal bruge dem?

mikael

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Kristian Vejmand (nygaard)
Indlg: 92

Fyn
15/07-2010 17:06
Hej Mikael

Jeg lavede selv Atomic buffalo turds igr med jalapeno og red habanero.

Det ku vre en ide :)

[URL HREF="http://bjaergager.dk/index.php?page=buffalo-turds"][/URL]

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
16/07-2010 00:29
Jeg plejer at fylde fryseren med chilli efterhonden som de modner, Habanero kan fint fryses.
S har du jo et lager til hele vineren.

Hilsen Jes
--

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Carl Peter Nielsen (CPN)
Indlg: 3

Kirketerp
20/07-2010 17:12

Er ogs ny og har ogs en habanero mustard.
Jeg vil prve denne her sennep opskrift p nogle af dem. http://cookeatshare.com/recipes/habanero-mustard-sauce-738
S for vi at se om det er noget ;-)

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Alexandra Walling (Alwa)
Indlg: 4

Fyn
02/08-2010 13:46

--
Hvad gr man med chilierne inden de lgges i fryseren?

Jeg er get helt agurk i chilier og hber jeg fr en masse til fryseren s de kan bruges i lbet af vinteren.

[U]De sorter jeg har er:
Bulgarian Carrot
Apache (Drivhus)
Santa Fe
Blach Hungarian (Inde)
Check. Black
Medusa (Inde)
Citron chili (Drivhus og ude)
Criolla Sella (Inde)
Fish (Drivhus)
Bolivian Rinbow (Inde)
Baloon (Ude)
Peter Penis Pebber (Inde)
Habanero Dulje
Aji Dulje
Rocoto (Ude)Den giver rigtig godt!

Dem jeg ikke har skrevet ststed ved, er fordi jeg var s naiv at jeg troede jeg kunne huske dem fra hinandne og nu ved jeg ikke hvad der er hvad!!!

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
02/08-2010 15:53
Hej Alexandra

Du behves ikke gre noget ved chilierne inden de kommer i fryseren. Vask dem og tr dem i et rent viskestykke/klde og s er de klar.

Jeg halvere dem og tager kerner og frstol ud af de fleste. Fryserne hver enkelt art ned selvstndigt i sm poser eller btter med navn p og fylder op i takt med de modner. S er de lige til at bruge til madlavningen og fylder mindre i fryseren. Men de kan sagtens fryses hele, hvis pladsen er til det eller man gerne vil have frene med i madlavningen.

Jeg kender godt problemet med at man tnker: "det husker jeg". I r fik jeg blandet de sm kimplanter sammen og har endnu et par uidentificerede planter. Hvis jeg har forstet dig ret, s er det dine habanero Dulce, Aji Dulce, Zcech. Black og Santa Fe, det kniber med at identificere.

Din habenero Dulce vil modne fra lys grn til laksefarvet. Aji Dulcen fra grn til rd. Begge er chineseplanter med hvide blomster og lille/mrkebl stvdragere med de karakteristiske chineseblade (kan virke lidt bulede og smkrller ofte lidt som om der ikke er plads til det egentlige blad indenfor bladkanten). Frugterne minder om habenero (buttede med folder/riller), men varierer i sr p Aji Dulcen, som fs i flere varianter. Planterne vil givetvis vre nogle af dine mest kompakte med sideskud, der busker ud i bredden og ikke s meget i hjden.

Din bulgarian carrot vil vre en hj og slank plante, hvor sideskudene, hvis der er flere end stammen, sger opaf (og ikke udaf, som ved chineseplanterne). Bladene er langt mere smalle, aflange og spidse end chinesebladene. Frugterne er spidse, blanke, helt uden riller og buk og modner fra mrkegrn til orange. Blomsterne er ogs her hvide.

Din Zcheckoslovakian Black er ogs en hj plante (givetvis dog ikke s hj som din bulgarian carrot). Den ligner et lille tr og har rdlige/violette aftegninger p bladene og en mrk nsten sort stamme, der bliver kork-/tragtig fra neden og opaf, nr planten ldes. Blomsterne er meget karakteriske og lilla. Frugten er nsten sort fra starten (der kan vre lidt grnne aftegninger) og modner til mrkerd.

Din Santa Fe er ogs en Annumplante som de to ovenstende med hvide blomster. Jeg kender ikke s meget netop til denne plante, men den br starte ud med hvidgullige blege frugter og modne til orange/rd og adskiller sig ved dette kendetegn fra de andre.

God hst,

Maria

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
02/08-2010 16:22

--
Hej Maria -

super beskrivelse! Har lige en lille korrektion - det hedder "chinense" og ikke "chinese"...

Bare for en ordens skyld - der er rod nok i chilinavne i forvejen!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Habanero Mustard
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
03/08-2010 19:07
Tak Anja! Du har helt ret - der er ingen grund til at gre forvirringen strre :)

Smil fra

Maria

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3876, heraf online: 1 stk (Chilipuma )
Seneste tilmeldte: Chilipuma
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 3, denne uge: 3, denne mned: 3)