Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mango-chutney m. Aji Limo
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
19/09-2010 12:47
Opskriften er fra en hjemmeside. http://leisureguy.wordpress.com/2008/02/04/rim-of-fire-delight/
Den gengives lige originalt og tilfjes lidt kommentarer og forslag til ndringer.

Ingredienser til ca. 1 liter chutney:
112 gram frisk Aji Lmo chili, renset for fr og hakket.
224 gram sd gul eller orange peberfrugt, renset for fr og hakket.
2 modne mangoer uden skind og sten, hakket.
1 kop sukker.
1 1/2 spiseske salt.
2 teskeer revet ingefr.
3 spiseskeer Dijon sennep.
1 1/2 kop skalottelgs-trukket vineddike.
1/2 kop julienne af limeskal.

Kommentarer til ingredienser:
Jeg vil mene at mngden af chili kan sttes ned til ca det halve, uden at chutneyen virkelig lider skade. Ikke at den er for strk. Den nvnte dosering er et fint udgangspunkt.

Den sde friske peber erstattede jeg med syltet rd peberfrugt fra glas. Den slags hvor skallen er brndt af.
Det delgger farven i denne chutney. Tror forfatteren vil have en helt gul chutney. Men smagen ndres nok ikke meget.

Mangofrugt kan kbes friske pt i Favr og andre supermarkeder. Ellers kan man nok skaffe dem syltede/henkogte.

En kop sukker er vel sagtens ca 2 dl. I mit nste kog vil jeg klart stte sukkermngden ned til 1 dl. Men smag og behag. Brugte rrsukker.

Eddike - en flaske fyldes 1/3 op med hakkede skalottelg. Flasken fyldes op med hvidvinsvineddike eller bleeddike og trkker i kleskabet i 10 dage. Lgene filtreres fra.
Dette er en vigtig ingrediens som sammen med Aji Limo'ens dybe mrke smagstoner er med til at danne den karakteristiske smag og aroma i chutneyen. Brugte 2 dl bleeddike.

Limeskal er ligeledes meget vigtigt. Brugte skallen fra 5 frugter.

----------

Kom chili, peberfrugt, mangoer, salt, ingefr, sennep og eddike i en gryde og varm det op til kogepunktet. Tilst sukker. Smkog det ca. 25 minutter.
Blend det til en glat masse og bring igen i let kog. Skum det evt. af hvis ndvendigt og kog yderligere 10 min.
Tilst lime-julienne.
Tilst evt. atamon nr det er klet lidt af og hld i atamonskyllede glas.
Serveres nr det er klet af.

Det er den mest lkre chili-sauce jeg selv har prvet at lave og ren tilgr selvflgelig den oprindelige forfatter som pstr at hans Chilenske venner er vilde med denne sydamerikanske "Salsa" som minder dem om hjemlandets kkken.

--
Ole TC

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
19/09-2010 22:27
Tak, Ole. Den ser lkker ud, eddiken er sat over og jeg glder mig til at smage!
--

Svar Send privat besked
Ole Christensen (OleTC)
Indlg: 163

Vanlse
20/09-2010 10:30
Ja, den kan du godt glde dig til. *S* Den udvikler sig lidt og br st en uge fr der tages hul p glasset. Det er aromaen fra lime-julienne som lige skal brede sig ud i massen.

Skal i vrigt lige rette mngden af eddike i opskriften fra 2 til 3 dl!

--
Ole TC

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
20/09-2010 12:36

Den lyder vandvittig lkker - Bare rgeligt at jeg ikke ahr nogen Aji Limo (endnu). Men det kan da lige vre at jeg forsger mig med en "Yellow Topas" (Bilka-chili hvor navnet ikke macher en kendt sort, men er sikkert en type Cayenne) eller mske en habanero orange.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
20/09-2010 14:53

--
Det ser lkkert ud, m vist se at f prvet...

Lige nu dufter hele hytten af en meget improviseret chilisauce med rester fra weekendens chilismagning: Bhut Jolokia, Chocolate Scotch Bonnet, Aji Limo, Aji Amarillo, Aji Benito, Jamaican Bell, Roberto's Cuban Seasoning, Trinidad Perfume, Sweet Cayenne, sde pebre, tomater, spidskommen, olie, lg, limesaft & en smule hvidvinseddike. Jeg har tnkt mig at koge det godt mrt, blende det og fryse det ned p en mde, s det kan bruges i meget sm portioner, for det bliver nok lidt hidsigt!

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
03/10-2010 10:12
Ja jeg havde jo egentlig tnkt mig at lave en Mango Chutney efter Oles opskrift, men da jeg s i gr stod nede i supermarkedet og besluttede mig for at lave ristaffel med kylling i sur-sd, s skulle jeg jo ogs lige kbe ind til noget chutney. Kunne selvflgelig overhoved ikke huske hvad der skulle, s jeg kbte 2 mangoer, og satsede p at have resten. Da jeg kom hjem kunne jeg dog se at jeg havde indtil flere mangler og problemer. For det frste var jeg mindst 10 dage bagud p skalottelgs-eddiken, og der var andre ting jeg slet ikke havde. Jeg var dog ret tndt p at skulle have noget chutney, s jeg browsede lidt rundt efter alternative opskrifter. Ud over nogle f grundkomponenter viste opskrifterne sig at vre meget forskellige. Grundkomponenterne var: Mango, Chili, Eddike og ingefr. Nu er jeg helt generelt ikke meget til at flge en opskrifte 100%, og var jo i vrigt begrnset til ingredienser jeg havde eller hurtigt kunne skaffe. Jeg endte med flgende ingredienser:

right

2 modne Mangoer
2 Alma Paprika (peberfrugt fra drivhuset)
4 Purple Jalapeno (fra drivhuset og uden styrke)
5 Cayenne (3 rde og 2 gule)
1 dl hvidvins eddike
1 lg
2 fed hvidlg
2 dl friskpresset appelsinjuice
1 tsk revet ingefr
2 dl rrsukker
revet skal fra 3 limefrugter
1 hndfuld groft hakkede rosiner
1 stor hndfuld groft hakkede og ristede pekanndder (til at give lidt knas)
1 tsk salt
tsk Garam Masala

Her er min fremgangsmde:
Lg, hvidlg og chili blev hakket og sauteret p panden. PEberfrugterne blev skret i strimler, og sauteret lidt sammen med lg og chili. Imens blev eddike og sukker bragt i kog. Mangoerne som var skrllede og hakket i tern, smides op i eddikelagen, sammen med det fra panden og de vrige ingredienser. Det hele bringes i kog, og fr s lov at st at simre. det var umiddelbart meningen at chutneyen skulle f den rigtige konsistens efter omkring en times kogning, men da jeg nok havde lidt rigeligt juice i, var den stadig for tynd efter 1 times kogning, og jeg mtte jvne den med en smule Maizena.

right

Efter den lige havde stet og klet lidt af rrte jeg 1 tsk Atamon ud i den, og fyldte den p glas

right

Jeg spiste den et par timer senere mens den stadig var lun - MUMS - Trods en svr forkelse, som nok har forhindret mig i at fange alle smags nuancer, s er jeg rigtig godt tilfreds med min Chutney. Dog fik jeg nok puttet lidt for meget revet ingefr i (sikkert nrmere 2 tsk), og smagen skinnede lidt for meget igennem.

Nste gang vil jeg dog nok prve Oles lg-eddike, eller mske vil jeg bare sylte nogle lg og chilier sammen, og s bruge lage og indhold til chutneyen. P den mde kan man jo lave lkker chutney udenfor hstssonnen.

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
05/10-2010 22:01
AV AV AV, s er "mango-chutney med aji limon" afprvet. Den er rigtig god og skal laves igen. Som Ole skriver mere end chilisovs eller dyppelse end, hvad jeg forbinder med chutney.

Jeg brugte 18 toftegrd citronchili, "kun" 45-50 gram. Den blev rigelig strk synes jeg. Lime-skallerne bliver mere og mere dominante, som dagene skrider frem, men ogs mangesmagen ges. Nste gang gr jeg lidt ned i limeskaller.

2 gule peberfrugter var i vrigt lige prcis 224 gr.

S tak for opskriften, Ole. Det var en succes.

Jrgens chutney m ogs afprves.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)