Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Blandingskryderier m. Chili
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
05/10-2010 09:04

Man bruger jo en del kbe-blandingskryderier i det daglige, uden helt at vide hvad de indeholder. Ja det gr jeg i hvert fald :) Men det kunne da vre langt sjovere at lave dem selv, nr nu man har adgang til chilipulver af bedste kvalitet.

S jeg ville hre jer andre om i havde et bud p en opskrift til et eller flere af flgende krydderiblandinger:

- Barbecue
- Karry
- Taco blanding
- Guacamole Blanding
- Steak rubb

Hvis i har andre mere eller mindre kendte krydderiblandinger kunne det ogs vre sjovt at hre.

Svar Send privat besked
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
05/10-2010 10:00
Guacamole blanding har jeg aldrig rrt. Den er langt bedre hjemmelavet bestende af avocado, creme fraiche, citron, salt, peber og hvidlg :) . Mske kunne chili vre en interessant tilfjelse?

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
05/10-2010 10:14
Rallen skrev:Guacamole blanding har jeg aldrig rrt. Den er langt bedre hjemmelavet bestende af avocado, creme fraiche, citron, salt, peber og hvidlg :) . Mske kunne chili vre en interessant tilfjelse?

Jeg plejer at spice min guacamole op med en frisk hakket cayenne svarende til 1 cayenne pr avocado - Det smager helt fantastisk

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
05/10-2010 11:55
Jeg bruger ogs chili, enten pulver eller frisk i guacamole. Jeg blender ogs en tomat og et par fed hvidlg med sammen med advokadoerne.
Jeg ved godt at det ikke er en guacamoletrd, der her, men jeg har dog det problem, at den bliver brunlig/grlig efter blot en halv dag. Hjlper citronen til at holde den frisk grn?
N, men her kommer verdens simpleste bbq blanding (fra Kina). Lige dele chili pulver, spidskommen og salt. Denne blanding dur p alt fra kyllingevinger og steaks til pommes frites og lgringe.
--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
05/10-2010 15:58
Harreby skrev:
Man bruger jo en del kbe-blandingskryderier i det daglige, uden helt at vide hvad de indeholder. Ja det gr jeg i hvert fald :) Men det kunne da vre langt sjovere at lave dem selv, nr nu man har adgang til chilipulver af bedste kvalitet.

S jeg ville hre jer andre om i havde et bud p en opskrift til et eller flere af flgende krydderiblandinger:

- Barbecue
- Karry
- Taco blanding
- Guacamole Blanding
- Steak rubb

Hvis i har andre mere eller mindre kendte krydderiblandinger kunne det ogs vre sjovt at hre.

Jeg kan da komme med forslag til hvad der er i et par af dem:

BBQ krydderi:
Paprika, salt (meget), lgpulver, hvidlgspulver, (evt) sukker, lidt chili og typisk MSG.

Karry:
kommer helt an p hvilken type karry det er (rd/gul/grn osv)

Taco blanding:
trret koriander, stdt spidskommen, paprika, chili, salt, peber, lgpulver

Steakrub:
sort og rd peberkorn (knust), (meget)salt, knust sennepsfr, cayenne peber,
trret timian, hvidlgspulver, trret persille, og typisk MSG.

MSG = Monosodium glutamate som er en smagsforstrker der ofte tilfjes i krydderier. Det minder meget om det produkt der slges som Aromat herhjemme.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
05/10-2010 17:30
Til indisk tr karry bruger jeg: peberkorn, kardemommenfr, korianderfr, spidskommenfr, kanel, nelliker, gurkemeje og lidt trret chili.

Til thai karrypasta f.eks:

Grn karrypasta:

5-10 grnne chilier
5 fed hvidlg
1 lille lg
1 tsk. peberkorn (gerne hvide)
2 cm. ingefr (og gerne 1 cm. galangarod)
2 stngler fintsnittet citrongrs
1 spsk. korianderfr
1 spsk. spidskommen
1 spsk. palmesukker, brun farin eller rrsukker
2 spsk. fiskesovs (erstat eventuelt med salt 1-2 tsk eller lidt rejepasta, hvis man er i nrheden af en thaibutik).
5 kaffir limeblade (erstatter jeg af lime- eller citronskal, hvis det jeg ikke har)
2-4 spsk. koriander blade med stngler (og gerne ogs rod!).

Jeg blender hele baduljen med lidt olie og fryser det ned i sm portioner.

Til barbaquerub bruger jeg:

1 spsk. salt
1 spsk farin
1 tsk trret oregano
1 tsk stdt spidskommen
1 tsk chilipulver
1 tsk paprika (gerne rget)
1 tsk stdt sennepsfr
1 lille fintsnittet lg
2 fed hvidlg fintsnittet

Jeg lader alle krydderier alt g igen i barbaquesovsen og tilstter appelsinskal, lidt kanel, whisky, lidt tomatpure og 2 dele eddike til 1 del sukker.
--

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
06/10-2010 08:25

Uhmm - Det lyder som nogle gode blandinger, som bestemt skal prves af.

Kim, har du nogen ide om hvor alm. ddelige kan kbe MSG?

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
06/10-2010 09:59
Harreby skrev:
Uhmm - Det lyder som nogle gode blandinger, som bestemt skal prves af.

Kim, har du nogen ide om hvor alm. ddelige kan kbe MSG?

MSG er generelt ikke anbefalelsesvrdig da det anses som et kunstigt tilstningsstof og nogen mener at det er meget frygteligt :-)
Det kan kbes i strre btter i f.eks. Metro men du kan som sagt tit erstatte det med Aromat der kan kbes overalt.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
06/10-2010 12:31
Jrgen, jeg vil ogs give Kim ret i at MSG er lidt noget vrre noget. Men nu du sprger, s har de fleste asiatiske bikser det ogs...
--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/10-2010 15:37
Men er en af fordelene ved at lave tingene selv ikke, at man kan styre, at der kun kommer gode ingredienser i?

Og med de lkre ting, der bliver blandet sammen her, er det vel ikke ndvendigt med en gang kemikaliebaseret smagsforstrker?

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)

Hedehusene
07/10-2010 14:55
I har selvflgelig ret i at en af fordelene ved at lave tingene selv er at der ikke er alt muligt "snavs" i. P den anden side er det ofte svrt/umuligt at fr helt "rene" rvarer, s man ender sandsynligvis altid med en vis mngde snavs.

I mit tilflde er det ogs et sprgsml om at jeg normalt ligger og kber breve med feks Taco-blanding, og det vil jeg sikkert kunne lave billigere selv. Samtidig vil jeg jo ogs f muligheden for at forbedre det. Men da jeg ogs hlder til at tingene skal vre renere en de kbte vil jeg nok ogs starte ud med kemi-frie blandinger, men jeg er ikke mere hellig, end at jeg kunne finde p at pifte det lidt op.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)