Chili forummet
Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.
Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 01/07-2012 13:53 ![]() |
-- Hej, Det er godt nok et mærkeligt tidspunkt at så chilier på, men jeg fik lige lyst. Har købt Habanero Tree frø hos Bjarne, så de ryger i jorden så snart de er ankommet. Er der nogen af jer der har smagt /dyrket den? Bliver den kæmpestor og hvor stærk er den? den skulle være mildere end andre Habaneroer, men det er jo et vidt begreb. -på forhånd tak ![]() vh Ilse |
 |
Habanero tree
Martin Nielsen (sismo.007) Indlæg: 89 01/07-2012 17:36 ![]() |
Som bjarne selv skriver på hans hjemmeside, så blev en han havde 2.9m høj, så ja det fylder vist lidt :P citat: Habanero Tree - C.chinense (?) En habanero type som er ret atypisk i vækst. Planten bliver stor og meget høj. Jeg havde en overvintrende plante fra 2010, den blev 2.90 m i efteråret 2011. Den sætter vildt mange aflangovale gule frugter. De har den klassiske habanerosmag, men lige knap så stærk. Minimum 10 frø !! Der hersker en del tvivl om sorten. Habanero de Arbol, skulle være den samme som H. tree (De arbol betyder træagtig) den er opgivet som en C. chinense, andre steder er den listet som en stabil C.Chinense X C.Baccatum krydsning.. der findes også en anden De Arbol, men det er en annuum !?!? anyway, så er det en sej plante ![]() ![]() |
 |
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 01/07-2012 18:29 ![]() |
-- Hej Martin, Bjarnes er en overvintrene plante, nå, men den bliver nok også stor første år.Det kunne jo være nogle havde erfaring med den ![]() -om det er en besværlig en eller hvad... |
 |
Habanero tree
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 01/07-2012 23:07 ![]() |
-- Jeg havde den sidste år, og jeg måtte klippe i den, da den bankede ind i taget i 2,5 meters højde... Den gav mængder af frugt, men de er bare stærke og har ingen særlig smag ![]() Det er ikke en, som jeg vil dyrke igen ![]() |
 |
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 02/07-2012 11:06 ![]() |
-- Hej Anja, Ja, det var ikke lige det jeg havde håbet på ![]() Tak for svar ![]() |
 |
Habanero tree
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 02/07-2012 12:07 ![]() |
-- Men det er en flot plante, og fordi den bare har en stamme forneden, kan man jo dyrke noget under den også ![]() |
 |
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 02/07-2012 18:07 ![]() |
-- Hej Anja, -ja, det gør jeg også, det er rigtig smart, især ajierne kan sagtens have plade til basilikum i bunden. Her er en aji Benito i modlys, og så skulle du næsten lige se min aji habanero der er fra sidste år, den ligner en kæmpe stuebirk med MASSER af frugter. Hvem skal dog spise alle dem? Har du ikke også den i år, har du smagt den? |
 |
Habanero tree
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 02/07-2012 18:45 ![]() |
-- Jo - jeg har den i år. Var det dig, jeg fik frø fra? Heldigvis er den ikke så stor som din (endnu), men den gror i en 11 l potte, så den skal nok nå det ![]() De skal være orange, når de er modne - ikke? Jeg har kun smagt en enkelt endnu, og den manglede lige det sidste i smagen. |
 |
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 02/07-2012 19:33 ![]() |
-- Ja, det var mig du fik den af, og ja den skifter til orange efter laaang tid. Sidste år var den og inca hot de bedste chilier jeg havde smagt (altså bortset fra habanero-smagen), men nu har jeg smagt en (umoden) citronchili og jeg er solgt ![]() ![]() Jeg har gang i et eksperiment : -frø fra din citronchili, fra Toftegård`s og fra Bjarnes Lemon hot, og så vil jeg teste om de er ens eller..hvad. Jeg har kun smagt Toftegaards, jeg venter til de alle er helt modne.Jeg ved godt de kan være krydsede, men de ser helt ens ud foreløbig. So far, so good ![]() |
 |
Habanero tree
Jens Jakob Sørensen (JJ) Indlæg: 202 Vanløse 02/07-2012 21:32 ![]() |
Wow Ilse. Din Aji Habanero er vildt flot og imponerende. Den ville se godt ud på min terrasse... ![]() Den må jeg prøve - til næste sæson... Er ved at lave frø-ønskeseddel og jeg kan se, at der vist også bliver trangt til næste år. Mvh JJ |
 |
Habanero tree
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 02/07-2012 22:04 ![]() |
-- Jeg får det svært til næste år - har besluttet at skære endnu mere ned på chilimængden og dyrke under 10 slags... Jens Jakob - jeg fik nogle frø af Rød Citronchili fra dig. De ser ikke umiddelbart ud til at blive røde - skal de starte som bleggule med lilla aftegninger? Mvh Anja |
 |
Habanero tree
Ilse Bech (Ilse) Indlæg: 324 Silkeborg 02/07-2012 22:27 ![]() |
-- Hej Jens Jacob, Tak for de rosende ord ![]() ![]() Nu vi er ved frø- jeg har også rød citronchili, men kun lige i blomst, det lyder vist mere som en Blondie, eller et mix, det kan kun blive godt!! Spændende ![]() |
 |
Habanero tree
Jens Jakob Sørensen (JJ) Indlæg: 202 Vanløse 02/07-2012 23:19 ![]() |
@ Ilse Lækkert. Aftager gerne et frø eller to (det var nu ikke ment på den måde, at det partout var fra dig jeg skulle få frø fra ![]() Men jeg må lige sige det igen: Den ser fantastisk ud! @ Anja Det lyder helt rigtigt. Som jeg husker det har de lige en overgang med lilla/violette farver før de bliver røde. Jeg har moderplanten, samt en plante fra samme frugt som I andre har fået frø fra, men mine frugter er stadig helt grønne. Så det bliver spændende at se om de alle bliver røde... Hører gerne hvordan det ender ![]() Mvh JJ |
 |
Habanero tree
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 03/07-2012 07:35 ![]() |
-- Det lyder godt - jeg skal nok følge op ![]() |
 |
Habanero tree
Vivi Nordestgaard (Vivi) Indlæg: 257 Gl. Brabrand 03/07-2012 09:25 ![]() |
Rigtig flotte planter Ilse. Smager rød citronchili som den gule? Lyder interessant. |
 |
Habanero tree
Jens Jakob Sørensen (JJ) Indlæg: 202 Vanløse 03/07-2012 10:02 ![]() |
Hej Vivi Jeg må med skam i livet erkende at jeg ikke har smagt den gule...Den røde har en varm, cirrus smag. Tror de ligger meget tæt på hinanden. Mvh JJ PS. Den gule Naga jeg fik fra dig, er der kommet to fine planter ud af. Stadig små (15 cm) men trives godt, så de skal nok nå det. -- |
 |
Habanero tree
Vivi Nordestgaard (Vivi) Indlæg: 257 Gl. Brabrand 03/07-2012 10:19 ![]() |
Man kan jo ikke nå det hele JJ ![]() Jeg må prøve den røde engang - men har jo også selv lige en (halvstor) bunke frø liggende som ikke er afprøvet endnu - så mange chilier, så lidt tid og plads - suk. Sjovt med Naga'en. Håber at der kommer fine frugter på dem. Jeg har ikke selv forsøgt mig med dem endnu grundet ovenstående - men de skal helt sikkert prøves. |
 |
Habanero tree
Jens Jakob Sørensen (JJ) Indlæg: 202 Vanløse 03/07-2012 22:38 ![]() |
Nej, Vivi. Ikke nok tid og (plads)til at det vi gerne vil nå. Godt der snart starter en ny sæson ![]() Du siger bare til - så sender jeg røde frø til dig. |
 |
Habanero tree
Vivi Nordestgaard (Vivi) Indlæg: 257 Gl. Brabrand 04/07-2012 05:44 ![]() |
Tak JJ ![]() Måske skal vi kigge på lidt bytning til efteråret hvis du vil. |
 |
« Tilbage til forum oversigt.
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.
Forum Statistik
Brugere: 5133, heraf online: 0 stk ()Seneste tilmeldte: AprilDrilm
Antal Emner: 2223
Antal indlæg: 18248 (i dag: 0, denne uge: 0, denne måned: 3)