Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Smagsdag i Gartneri toftegaard 2009
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
29/09-2009 18:34
Som jeg tidligere har nvnt her p forummet, s var jeg igen i r forbi Gartneri Toftegaard til deres Smagedag sndag den 6. september 2009 fra kl. 13:00 til 16:00.
I r var der op mod 70 forskellige chili sorter at smage p samt omkring 60 forskellige tomat sorter.
Desuden var der en del forskellige mad-retter med chili som man ogs kunne f smagsprver af. Var man mere sulten, s solgte The Grillbillies spareribs og hotwings direkte fra grillen.
Lene Tvedegaard (ejer af Toftegaard og forfatter til chilibogen "Den lille strke om chili") lavede rundvisninger i drivhusene og vi fortalte en masse interessant om chili, tomater, krydderurter, auberginer og meget andet. Det var virkeligt spndende og hendes enthusiasme strler langt vk nr hun fortller - man kan se at hun brnder for de planter. Har i ikke oplevet hendes foredrag, s srg for at gre det snart (om ikke andet s til smagedag 2010).
Man kan gennem hele dagen selvflgelig ogs kbe chiliplanter og meget andet fra gartneriet, hvis man str og mangler en ny plante i samlingen.

Min kone er ikke s meget til Chili rent, s hun gik til tomat-smagning. Skulle hilse at sige at der var enorm forskel p smagen i de mange tomater s det havde vist vret en rigtig oplevelse.

Jeg derimod, elsker chili i r mngder, s jeg gik ind i ken med chili-smagning i stedet.
Chilierne var skret i sm bidder og var inddelt efter styrke (fra mild peberfrugt med styke 0 til Naga Jolokia med styke 10+++). Undervejs kunne kan slukke munden med koldt vand eller mlk.
Der var kbt 60liter mlk i r og de rg ganske hurtigt.

Jeg m sige at jeg i r gik hele vejen og smagte p alle chilierne og bedmte dem. Om det var fordi min mund allerede var lammet eller fordi deres Naga ikke var s strk som sidste jeg smagte den skal jeg ikke kunne sige. Faktum er dog at den ikke virkede helt ekstremt strk som jeg huskede den.
Resultatet af smagningen vil blive offenligtgjort p gartneriets hjemmeside nr de engang har fet talt sammen (den er der ikke i skrivende stund).

Det var en fantastisk dag og jeg skal helt sikkert derover igen nste r hvis det overhoved er muligt.

Tak til gartneri toftegaard og Lene for denne fine oplevelse.
Herunder kommer et par billeder fra dagen.

center

center

center

center

center

center

center

center

center

center

Lene fortller om hvad en F1 plante er og hvorfor man aldrig kan vide hvad man fr ud af den ret efter.

right

center

center

Det var en hel jungle i drivhusene

center

Lene fortller mere:

center

Sjov lille tomat "lyskurv"

center

center

Der var stor interesse for chili-smagningen s ken var til tider lidt lang. Der var dog nok til alle (pnr af mlken mske)

center

center

S kom vi i gang med chilismagningen. Man fulgte bordene rundt. For enden stod Henning fra Chilihouse.dk og solgte saucer mm.

center

center

center

Det var en smule af de mange billeder jeg tog....kan vre jeg uploader lidt flere senere hvis det har interesse.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Stig Knudsen (Knudsen)
Indlg: 7

Kalundborg
29/09-2009 21:00
Hej Kim

Smid endelig flere billeder p :-)

Jeg havde desvrre ikke selv mulighed for at komme, s har ventet p en anmeldelse af arrangementet..

Hilsen Stig
--

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
30/09-2009 02:17
En god anmeldelse af en god dag :)

Og jeg er bestemt enig i, at Lene Tvedegaards svel som medarbejderne har et smittende engagement. De brnder igennem og deler gladeligt ud af deres viden. Det kan kun anbefales at deltage.

--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
30/09-2009 19:53
jeg skal lige have konverteret lidt flere billeder og s skal jeg nok smide dem op.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Bo Johansen (Avalanche)
Indlg: 52

Randers
01/10-2009 20:50
Ser ud til at have vret en spndende dag, en skam man ikke kunne komme.
Glder mig til at se flere billeder derfra. :)

Svar Send privat besked
lene Tvedegaard (lene)
Indlg: 1

4600 Kge
18/04-2010 10:43
Hej Kim, og alle chili intersserede

Bedre sent end aldrig :)
Tak for din utrolig fine omtale af vores smagedag 2009. Vi har en flles sag!! Jeg glder mig til at hilse p Jer alle i det jyske d. 26 sep. Vi holder forvrigt to arrangementer i r, smagedag d 5 sep med chili, tomat, krydderurter.. som beskrevet ovenfor, og s holder vi i r en chili festival lrdag d. 18 sep.13-16.00 2010!! Her kommer chili velfortjent 100 % i centrum. Det kommer snart p vores hjemmside.
--
Lene, Gartneri Toftegaard

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
19/04-2010 10:54
lene skrev:Hej Kim, og alle chili intersserede

Bedre sent end aldrig :)
Tak for din utrolig fine omtale af vores smagedag 2009. Vi har en flles sag!! Jeg glder mig til at hilse p Jer alle i det jyske d. 26 sep. Vi holder forvrigt to arrangementer i r, smagedag d 5 sep med chili, tomat, krydderurter.. som beskrevet ovenfor, og s holder vi i r en chili festival lrdag d. 18 sep.13-16.00 2010!! Her kommer chili velfortjent 100 % i centrum. Det kommer snart p vores hjemmside.
--
Lene, Gartneri Toftegaard

Hej Lene,
Velkommen til p forummet og tak for en fremragende smagedag 2009. Vi ser ogs frem til at se dig til Chilifan chilifestival til september og hber at vi kan f en rigtig god dag ud af det.
At der kommer endnu flere chili arrangementer i Danmark er jo bare sknt og jeg er sikker p at 2010 er ret hvor danskerne for alvor vil hre om chilien i Danmark (som andet en blot de syltede jalapeno og de kedelige thaichili i supermarkedet).

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
19/04-2010 14:23
Vupti - S blev de to dage lige bookede i kalenderen. Lyder mega spndende

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3945, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: KDBicknellGedy
Antal Emner: 2210
Antal indlg: 18223 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)