Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Habanero
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
13/10-2009 19:53
S fik jeg endelig smagt denne chili og den gav da lidt :) sved p panden, spurgte konen om vi havde mlk hjemme og jo det har vi da og s var det letmlk, s varmen varede da lidt lngere :)

Kbte idag 6 stk. chili for 18.- kr. 2 stk. Habanero, 2 stk. Piri Piri og 2 stk. Jalapeno, frene er taget fra og lagt til trring, s mske kommer disse sorter i skud nste r, det hber jeg ihvertfald.

Det eneste jeg med 100% sikkerhed kan sige, er at mine lber stadig er varme, for kommer tit til at rre ved dem med fingrene og har jo lige gjort Habanero klar til fryseren, men mrker intet p hnderne :)

Og s lige et lille sprgsml nu da jeg har oplevet det nogle gange, nr/hvis man smider lidt chili og hvidlg i samme gryde er det som om hvidlgen forstrker chili'ens aroma og chili'en fjerner en hel del af hvidlgens smag og lugt, nsten som om smagen bliver mere rund og ikke er strk eller lugter langt vk.
Mske er det bare mig, men mske andre har samme eller anden erfaring.
--

Svar Send privat besked
Habanero
Sren Nielsen (Frustrator)
Indlg: 127

Sdr. Omme
13/10-2009 21:23
Nu hrer Habaneroen jo ogs til blandt de temmelig strke, og indtil for ikke s mange r siden blev disse chilier regnet for at vre verdens strkeste.

Habaneroen smager da ganske udmrket, men skal vi alligevel op i den ende af skalaen, s tror jeg nu nok, at jeg til enhver tid vil foretrkke en Scotch Bonnet.

Men er i gang med en Chocolate Habanero Long i r - har ikke smagt den endnu, men den er snart moden. Eneste problem er,at nr den er moden, s ligner den nrmest... well... hm... tjah... hvordan skal jeg sige det... n ja, men den ligner alts nrmest en lille, aflang, brun lort ;o)

Det dr med chili kontra hvidlg har jeg aldrig rigtigt tnkt over eller hrt om, men kan da godt vre, at der er noget om snakken.

--
<<-- FRUSTRATOR -->>

Svar Send privat besked
Habanero
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
14/10-2009 11:33
Tror det du oplever er det almindelige faktum at hvidlg bliver sdere og mindre strkt ved opvarmning. Dette ser bde med og uden chili i samme gryde.
At chilien bliver strkere har nok en lidt anden forklaring. Capsaicin binder sig i olien/fedtet du steger i og bliver derfor fordelt i hele gryden. Det vil sige at nr du spiser det vil du opleve at ogs "fedtet" er strk - og da "fedtet" binder mere til munden/tungen vil du ofte opleve at det virker strkere og brnder i lngere tid.
Det skal dog bemrkes at nogen sorter af chili bliver strkere ved opvarmning (fedt eller ej) mens andre bliver svagere i styrke. Det er, s vidt jeg har forstet, noget med at den capsaicinoid der hedder dihydrocapsaicin (2.strkeste capsaicinoid i chili) bliver nedbrudt ved opvarming i de rette omgivelser. Der er sikkert nogle kemikere som kan komme med en mere eksakt beskrivelse.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4075, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AbbaLezegala
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)