Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Wasabi
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
13/01-2010 21:08
Ikke lige om chili, men wasabi. Har i dag smagt wasabi. Det er jo rigtig godt. Har nogen en ide om man kan dyrke det her i landet, og hvor fr man fr fra?

Mvh. erling1000

Svar Send privat besked
Wasabi
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
14/01-2010 10:22
Stendemose Gartneri har dem som planter. kan dog ikke finde nogen webshop hos dem.

http://www.stendemose.dk/tasty-plants-1.php

--

Svar Send privat besked
Wasabi
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
14/01-2010 12:05
erling1000 skrev:Ikke lige om chili, men wasabi. Har i dag smagt wasabi. Det er jo rigtig godt. Har nogen en ide om man kan dyrke det her i landet, og hvor fr man fr fra?

Mvh. erling1000

Det kan du sagtens men frene kan vre lidt svre at finde. De kan fint leve i det danske sommervejr og krver ikke enorme mngder sol (i modstning til chilien). Planten er ikke srlig kn og krver daglig vanding da den helst vil st i meget fugtig jord.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Wasabi
erling 1000 (erling1000)

Andeby
14/01-2010 20:32
ok - lyder spndende. M se om jeg kan finde (ud af) det :)

mvh. erling1000

Svar Send privat besked
Wasabi
erling 1000 (erling1000)

Andeby
14/01-2010 20:37
(den der rediger-knap virker vist ikke?)

... men det kan blive et vandingsproblem i sommerferien - mske den kan kobles p autovanding i drivhus? eller andet autovandings-princip uden strm, f.ex. fra regnvandstnden ved drivhus-nedlbsrret...

Nogen der har haft koblet et autovand-grdetselv-system p en vandtnde? Tror jeg vil dyrke dem ude i en murerbalje... hvis de breder sig som peberrod gr.

Mvh. erling1000

Svar Send privat besked
Wasabi
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
04/07-2010 22:34

-- Der m lige lidt liv i denne trd igen - jeg har nemlig kbt en Wasabiplante. Den trives og bliver stor - men hvordan bruges den?

Svar Send privat besked
Wasabi
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
05/07-2010 00:03
Hej Anja

Hej Anja

Jeg har nogle f gange fet rigtig wasabi hos venner, der svrger til frisk wasabi og det smager ogs meget anderledes end det jeg kender som wasabi (den grnne creme p sushibarer)

De bruger roden som vaskes og rives meget fint og som de gemmer i kleskab i reven tilstand. De anvender den til danske retter som jeg ville bruge peberrod f.eks. kartoffelmos med wasabi, hvor mlken fr et opkog med wasabien eller wasabicreme, syltede agurker. Men laver ogs dressinger og mayonaise. Helt almindelig olie-eddikedressing kommer de altid et skud i f.eks.

Maria
--

Svar Send privat besked
Wasabi

Slagelse
05/07-2010 06:52

-- Hej Maria -

tak - jeg m i gang med at eksperimentere!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Wasabi
Lotte Hansen (Lotte)
Indlg: 46

Slagelse
05/07-2010 21:56
Hej Anja

Hvor har du kbt en Wasabiplante henne?Det m prves.

Venlig hilsen Lotte

--

Svar Send privat besked
Wasabi

Slagelse
05/07-2010 22:25

-- Jeg stdte p den p en planteskole lige uden for Ugerlse for et par mneder siden og mtte jo have den...

Men jeg overvejer at flytte den over i noget strre inden s lnge og kan mske snuppe en stikling i den forbindelse. Det burde vel kunne lade sig gre, vil jeg tro, og s kunne jeg da godt fikse en lille plante til dig!

Jeg kommer jo nrmest forbi dig hver dag p vej fra arbejde, s helt umuligt burde det jo ikke vre at arrangere.

Svar Send privat besked
Wasabi
Lotte Hansen (Lotte)
Indlg: 46

Slagelse
06/07-2010 19:58
Hej Anja

Det lyder alletiders.Jeg har ogs store planer om at besge dig og besigtige dit drivhus engang her i sommer.Men du er da velkommen til at dreje ind og se hvad jeg har, det er nu ikke s stort som dit, men jeg har da stadig noget overskud af bde det ene og det andet.

venlig hilsen Lotte

--

Svar Send privat besked
Wasabi

Slagelse
06/07-2010 20:16

--
Hej Lotte -

du skal vre velkommen - selv om der ikke er meget gangplads derude lige nu, s kan man dog komme rundt.

Men hvordan det bliver, nr det hele er vokset endnu mere, det er jeg lidt spndt p!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Wasabi

Slagelse
06/07-2010 23:08

--
Hej Lotte -

du skal vre velkommen - selv om der ikke er meget gangplads derude lige nu, s kan man dog komme rundt.

Men hvordan det bliver, nr det hele er vokset endnu mere, det er jeg lidt spndt p!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Wasabi
Lotte Frost (Lotte F.)
Indlg: 2

rs
10/08-2010 00:33
Indlg 34. Hej Maria. Jeg er vil rigtig gerne prve at smage den gte wasabi. Ved du hvor dine venner har fet denne rod fra. Synes ikke lige den er s let at f fat i.
MVH Lotte F.
Maria skrev:Hej Anja Hej Anja Jeg har nogle f gange fet rigtig wasabi hos venner, der svrger til frisk wasabi og det smager ogs meget anderledes end det jeg kender som wasabi (den grnne creme p sushibarer) De bruger roden som vaskes og rives meget fint og som de gemmer i kleskab i reven tilstand. De anvender den til danske retter som jeg ville bruge peberrod f.eks. kartoffelmos med wasabi, hvor mlken fr et opkog med wasabien eller wasabicreme, syltede agurker. Men laver ogs dressinger og mayonaise. Helt almindelig olie-eddikedressing kommer de altid et skud i f.eks. Maria --

--
Lotte F.

Svar Send privat besked
Wasabi

Slagelse
10/08-2010 06:54

--
Hej Lotte -

prv evt. at kontakte Stendemose, som producerer dem. Deres webadresse str lngere oppe i trden - de m kunne oplyse, hvem der forhandler den...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Wasabi
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
10/08-2010 20:21
Hej Lotte

De dyrker den selv, fordi de ikke har kunne finde den frisk. S Anjas bud er nok det bedste :)

De har boet i Japan en rrkke og bestiller srlige ingredienser over nettet et par gange om ret. Her bestiller de ogs "gte wasabi-pulver". Det skulle vre nemmere at f fat i og rres op med vand til en pasta. Som jeg har forstet det, s er der stor forskel p i disse pulvere - her skal man ogs vre opmrksom p forholdet i deklarationen mellem wasabi og peberrod.

Sommerhilsner

Maria

Svar Send privat besked
Wasabi
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
10/08-2010 20:36
Jeg har kbt et par dser af det pulver, som Maria nvner i rhus. Og ja, det er betydeligt bedre end alle de fabrikater, der slger det frdigrrte i tuber.

Far East Trading, Banegrdsgade 36-38, 8000 rhus C. ben mandag-fredag kl. 10-17.30, lrdag-sndag kl. 10-15. www.far-east-trading.dk
--

Svar Send privat besked
Wasabi
Lotte Frost (Lotte F.)
Indlg: 2

rs
16/11-2010 23:11

Har lige fundet en wasabi-side.

www.wasabi-n-sushi.dk --
Lotte F.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3945, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: KDBicknellGedy
Antal Emner: 2210
Antal indlg: 18223 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)