Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Forslag til database
Erling Rohard (Erling)
Indlg: 53

Snderjylland
10/02-2010 21:27
Har set de flotte chili-databaser der er p:

http://www.g6csy.net/chile/

http://www.thechileman.org/

og tnkte om det ikke var en naturlig udvikling hvis der p chilifan kom en lignende database p dansk - det var da her den burde ligge om noget sted?

Det kunne jo vre en database der var styret af en anden moderator og med mulighed for som registreret chilifan at lgge info ind om de enkelte sorter / rette / oploade billede, s det var brugerne der lagde info ind, en inviteret moderator der styrede og til alles glde?

Med tiden ville man s kunne sl sorterne op og se f. eks. info om styrke, aroma, farve, str., udbytte, dyrkning, hjde, slgt, trring/frysning/anvendelse osv.

God ide?

Mvh. Erling

Svar Send privat besked
Forslag til database
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
11/02-2010 09:51

jeg kunne nske mig en database med brugernes opskrifter, retter/chutney/sauser m.m. evt. med kommentar/fif fra andre bruger, der er selvflgelig en masse p engelsk, men dansk er nu et dejligt sprog og google overster ikke altid lige godt.

Henrik--

Svar Send privat besked
Forslag til database
steen asmussen (asmusu2)
Indlg: 36

ringsted
11/02-2010 10:06
Hej,

jeg er i gang med at ndre min hjemmeside, til at vre en kogebog istedet, s du er da velkommen til at lgge opskrifter op der.

Den ligger p http://www.asmusu2.dk

Hilsen

Steen
--
Chili siden december 2008

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
16/02-2010 11:29
System til bde Opskrifter og Sort-database er p todo-listen. jeg har dog haft travlt med et par andre projekter s der har ikke lige vret tid til at f dem frdig-implementeret.
Jeg skal dog se om jeg kan f det opprioriteret lidt s jeg kan f det klar til ssonen er i gang (gem allerede nu billeder af blomster/blade/mm. fra jeres chiliplanter s de er klar til sort-databasen).

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database
Erling Rohard (Erling)
Indlg: 53

Snderjylland
17/02-2010 00:07
Forrygende! Det lyder som om denne her hjemmeside gr hen og bliver et stort chili-community (for at sige det p dansk) Glder mig til at se det. Skal nok prve at huske at tage diverse fotos i r :) vil da gerne bidrage ...

mvh. Erling

Svar Send privat besked
Forslag til database
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
04/01-2011 08:23
Hej Kim - har set din besked om at du har haft travlt i 2010, men jeg sprger lige (i den bedste mening) hvad med den chili-sort-database - er den stadig p to-do-listen? Er den opgivet?
M indrmme jeg har ikke fet taget ordentlige nrbilleder af hverken planter, blade, blomster eller fr i 2010... skal man begynde p det i 2011?
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
04/01-2011 08:25
Erling Rohard skrev:Hej Kim - har set din besked om at du har haft travlt i 2010, men jeg sprger lige (i den bedste mening) hvad med den chili-sort-database - er den stadig p to-do-listen? Er den opgivet? M indrmme jeg har ikke fet taget ordentlige nrbilleder af hverken planter, blade, blomster eller fr i 2010... skal man begynde p det i 2011? -- Erling Rohard

"...eller fr" - der ville jeg have skrevet "eller frugter"
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
04/01-2011 17:30
Hej Erling,
Ideen er smnd ikke glemt, men pt lagt p hylden da der er andre ting her p siden jeg har valgt at prioritere hjere (forbedringer til forum + f blog systemet op igen).
Jeg overvejer at snakke med thechileman om at vi evt. kan trkke p deres database og derved f en masse basis info i databasen. herefter kan vi begynde at tilfje mere efterhnden som folk har input til de enkelte sorter. Jeg er dig ikke sikker p at de vil give os adgang til dette :-/
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database
Allan Olivarius (AllanOlivarius)
Indlg: 21

Vanlse
04/01-2011 22:15
Info: jeg har lige vret inde p deres database og her er der et lille Dansk flag og et tryk p det og s er det p dansk

Allan

Chilifan skrev:Hej Erling, Ideen er smnd ikke glemt, men pt lagt p hylden da der er andre ting her p siden jeg har valgt at prioritere hjere (forbedringer til forum + f blog systemet op igen). Jeg overvejer at snakke med thechileman om at vi evt. kan trkke p deres database og derved f en masse basis info i databasen. herefter kan vi begynde at tilfje mere efterhnden som folk har input til de enkelte sorter. Jeg er dig ikke sikker p at de vil give os adgang til dette :-/ -- Kim Schulz www.chilifan.dk

--
Allan

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
05/01-2011 09:51
AllanOlivarius skrev:Info: jeg har lige vret inde p deres database og her er der et lille Dansk flag og et tryk p det og s er det p dansk Allan

Jo det er jo lidt fint, men ikke helt - det er jo bare google translate og det giver en usikker oversttelse ... her frste opslag, oversat fra deres tekst om Aji Yellow

"... I deres grn scene frugterne er ideelt til bejdsning og er p den milde side, nr moden de har en distictive frugtagtig smag og er relativt varmt."

- bejdsning? Tja... det kan vi gre meget bedre selv p dansk. Og s er der de danske forhold at tage i betragtning (mht. f.ex. styrke, vkst osv) og mske kunne databasen indeholde andre finesser end thechileman's mske links til fr, opskrifter eller forum, og det at man mske kunne have brugerne til at lgge materiale ind kunne jeg forestille mig kunne give bedre og lngere beskrivelser med flere billeder... mulighederne er mange. Jeg tror endda en del her inde ville finde fornjelse i at varetage pasning og udvidelse af database, som en redaktion / moderator.
--
N, men det var bare for lige at hre om der var planer om det i nrmere fremtid. Jeg kan godt vente lidt med kameraet.

Mvh. erling1000

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 09:53
Chilifan skrev:Hej Erling, Ideen er smnd ikke glemt, men pt lagt p hylden da der er andre ting her p siden jeg har valgt at prioritere hjere (forbedringer til forum + f blog systemet op igen). Jeg overvejer at snakke med thechileman om at vi evt. kan trkke p deres database og derved f en masse basis info i databasen. herefter kan vi begynde at tilfje mere efterhnden som folk har input til de enkelte sorter. Jeg er dig ikke sikker p at de vil give os adgang til dette :-/ -- Kim Schulz www.chilifan.dk

Det er ok - det er ogs fint med forbedringer i forum og blogs ... hber dog stadig p dansk database herinde en dag :)
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 10:00
Og links til fr kunne jo give lidt reklameindtgter... nr man vil lse om f.ex. Aji Yellow og s finder den interessant, kunne der vre en eller flere forhandlere der p samme side har et direkte link til deres bestilling af Aji Yellow. Ja mske lidt avanceret, men det ville kunne gres, om det var dt vrd.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
05/01-2011 11:43
Hejsa.

Jeg synes ogs det kunne vre cool med en slags interaktiv database med billeder, data, smagsnoter og hvad har vi...

Men hvis Kim ikke har tid, s har han vel ikke tid.

Men et forslag kunne vel vre at hvis der er nogen, der kan kode (jeg kan ikke), s kunne de jo bygge databasen op, og s kunne Kim uploade den under domnet chilifan.dk.

Bare et forslag... Og s kunne det vre fedt med brugernes egne data baseret p danske forhold, for vi ved jo alle at der er forskel p en Habanero i Havana og en i Hadsund.

Og s betyder det vel mindre, at der ikke er s meget i databasen til at begynde p, nr brugerne kontinuerligt kan tilfje arter og beskrivelser etc...

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 11:58
Det lyder ogs som et fint forslag, m jeg sige, Mads.

Jeg kan desvrre heller ikke selv finde ud af det (at skrive kode til computer eller internet).

Nu er det heller ikke sikkert Kim kan bruge forslaget, om end det vel kunne gres fint p den mde :)

mvh. erling1000

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 12:03
Det er vel en slags wikipedia for chilidyrkere vi taler om. Kan man mon "kopiere" deres layout / kode?
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
05/01-2011 12:15
erling1000 skrev:Det er vel en slags wikipedia for chilidyrkere vi taler om. Kan man mon "kopiere" deres layout / kode?
--

Hvis nogen er friske p at kode det er det fint. Det er primrt php og mysql der er tilgngeligt p chilifan.dk. Har folk ideer til andre ting de vil kode til siden s sig endeligt til og vi kan lave en udviklingskonto til projektet.

Angende wikipedia, s findes der frdige wiki pakker man kan smide ind og s kan folk ellers skrive ls som de har lyst til. problemet er hvis det skal vre samme bruger der virker p bde wiki og forum da de ikke umiddelbart hnger sammen.
En wiki burde jeg kunne smide op rimeligt hurtigt, men er det en holdbar lsning?
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 13:33
Det lyder da rigtig godt.

Hvis det er det eneste problem der er, det med brugerne, kan man da lige s godt bruge wiki-lsningen. S m dem der har lyst til at bidrage oprette et wiki-brugernavn svarende til deres Chilifan-brugernavn, som de s skal logge ind med nr de skriver i databasen.

Jeg synes wikipedia virker ret flexibel at bruge / sge i - har dog kun en gang prvet at bidrage med en tilfjelse, men der er jo bde mulighed for flere billeder, tekst og links.

Selve strukturen af databasen / siderne kunne en eller flere vel udforme med hjlp fra input i forummet her. Der kunne mske komme et nyt underforum ("ChilifanDatabasen" eller hvad det nu skal hedde)

Sprger du mig, s er det bare vejen frem.
Mvh. erling1000

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 13:45
... og mske kunne Chilifan-artiklerne ogs med tiden ryge over i "ChilifanDatabasen", s nr man lste om noget var der hyperlinks i teksten til andre dele af leksikonet lige som p wiki (ved dog ikke om man skal oprette links'ne selv eller de kommer automatisk)...

mvh.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
05/01-2011 13:56
Der har jeg s lidt en anden holdning efter at have deltaget (og kodet) flere andre communities. Hvis ikke det bliver kodet ind i selve sitet, men krer som et uafhngigt modul, s ender man let med at splitte brugerne i to grupper der hovedsaglig benytter hver sin del. Og det er den store samling af chilifans der er vores styrke.

Hvis det er muligt for Kim, eller en anden, at kode det ind i det nuvrende, vil det derfor klart vre at foretrkke. Desvrre koder jeg selv ASP.NET, og har ingen kendskab til PHP, s jeg kan ikke selv vre til megen hjlp.

Svar Send privat besked
Forslag til database
Magnus Dupont (Magnumice)

Herlev
05/01-2011 15:38
Det lyder som en rigtig god id! Jeg koder selv PHP og vil med glde ptage mig opgaven at lave en database. Jeg er her meget enig med Jrgen Harreby, det skal helst integreres ordentligt med den allerede eksisterende hjemmeside.

S hvis jeg lige fr noget info af Kim Schulz om hvordan siden er opbygget kan jeg g i gang med at lave det!

For at svare p dit sprgsml om linksne p et wiki, Erling, s skal man selv oprette de links.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 16:09
Harreby skrev:Der har jeg s lidt en anden holdning efter at have deltaget (og kodet) flere andre communities. Hvis ikke det bliver kodet ind i selve sitet, men krer som et uafhngigt modul, s ender man let med at splitte brugerne i to grupper der hovedsaglig benytter hver sin del. Og det er den store samling af chilifans der er vores styrke. Hvis det er muligt for Kim, eller en anden, at kode det ind i det nuvrende, vil det derfor klart vre at foretrkke. Desvrre koder jeg selv ASP.NET, og har ingen kendskab til PHP, s jeg kan ikke selv vre til megen hjlp.

Ikke at jeg skal vre p tvrs eller bestemme, men diskusionen lige nu er da spndende...

Jeg tror ogs det kunne vre godt med en integreret DB (database) men jeg synes ogs der er s mange gode, flexible muligheder i wiki at den er vrd at overveje - kan man i en integreret DB lgge flere billeder, links, tekstafsnit ind alt efter behov eller er den som en klassisk statisk DB hvor man fylder lidt indhold i en form/skema? Synes det er fedt man kan tilfje ekstra afsnit, eller hvis der pludselig er billeder af bde planten og den umodne frugt der skal tilfjes, kan man s det? Ikke at forglemme links til f.ex. opskrifter med den pgldende chilisort, frhandlere (?) el. andet.

Jeg synes den flexibilitet man kan f (hvis alts den ikke ogs fs i en integreret DB) klart er s vigtig at det er risikoen vrd at ikke alle er reprsenteret bde p forum og DB. Personligt tror jeg om Chilifans'ne de nok skal kunne finde frem og tilbage.

mvh.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 16:37
Magnumice skrev:Det lyder som en rigtig god id! Jeg koder selv PHP og vil med glde ptage mig opgaven at lave en database. Jeg er her meget enig med Jrgen Harreby, det skal helst integreres ordentligt med den allerede eksisterende hjemmeside. S hvis jeg lige fr noget info af Kim Schulz om hvordan siden er opbygget kan jeg g i gang med at lave det! For at svare p dit sprgsml om linksne p et wiki, Erling, s skal man selv oprette de links. --

Nu ser det ud til snart at kunne ske - det bliver spndende, hvad enten det s bliver integreret eller ej. Fedt du kom p banen dr, Magnus.

Hvad s med formen? Er der ikke nogen input der?

Jeg kunne selv f glde af:

Sortnavne (dk / engelsk? / latin?)
Familie
Beskrivelse: plante, frugt
Hjde krukke / plantesk
Dyrkningstips, hvis nogen
Kulde-/ varme-elskende
drivhus / friland / vindueskarm
Smag / aroma
Styrke (hvilken? 0 - 10? Scoville?)
Modning (mned / Tidlig / sen / antal dage ...)
Anvendelse (frisk/sylt/tr/frys...)
Opskrifter (links)
Fr (links) ?

Billeder: plante, umoden frugt, moden frugt... flere?

Mvh.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
05/01-2011 22:14
De fleksible muligheder kan sagtens laves i en database der er integreret med hjemmesiden, men sprgsmlet er, hvor fleksibelt det er smart at lave det? Hvis folk skal have noget forholdsvist ensformigt information ud af det, skal hver side om en chili vel vre opbygget p samme mde og s kan folk bare hlde p med oplysninger under de forskellige punkter. Umiddelbart synes jeg de oplysninger du nvner der er gode at g ud fra, for mig ser det i hvert fald ud til at vre alle de informationer der er brug for! Men folk kan jo bare komme med forslag til flere ting, hvis de har noget andet de ogs synes der skal vre oplysninger om.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
05/01-2011 23:20
Tja, det kan vre det er rigtigt, det er bedst med en fast form. Det er self. lettere at bidrage til og lse igennem, omend jeg nu stadig synes der er kvaliteter i wiki-modellen, men den er mske mere et leksikon end en database og det er s nrmere valget: Den solide database, eller leksikonet der kan udbygges med artikler, krydsreferencer i mngder (som p wikipedia), uforudsete ting og sager... Begge ting har store kvaliteter.

Nogen m have en mening - eller nogen m trffe en beslutning :)

mvh.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
06/01-2011 00:03
Hej Kim.

Har flere steder set ting du har nvnt som vrende p to-do-listen, og har samtidig erfaret med tiden at du er en ret travl herre.

Jeg vil blot melde mig til rdighed hvis du har brug for en ekstra hnd til udvikling af nye systemer til siden. Jeg har et ganske udmrket kendskab til HTML/CSS/PHP/MySQL, s hvis du mtte have lyst til at trkke p i forbindelse med de i denne trd nvnte projekter eller andet, s er du altid velkommen til at sende en mail.

Rallen@rallen.dk

Tak for dit gode arbejde med siden!

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
06/01-2011 07:43
Rasmus du fr lige en mail udenom.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
06/01-2011 12:57
Jeg har ligeledes end del erfaring i HTML/CSS/PHP/MySQL og har derudover ogs lavet noget i javascript, hvis det skulle vre...

S hvis der er noget du(Kim) skal have lavet er her min email: dupont.magnus(at)gmail.com

Det er ogs sdan at jeg hverken arbejder eller studerer i jeblikket pga. sygdom, s jeg har massere af tid til at lave det.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
06/01-2011 13:18
S m nogen mene eller beslutte hvilken form der skal bruges - mske Kim? Synes self. det er vigtigt der sker noget nu hvor muligheden er der, vigtigere end lang diskussion. Glder mig bare over muligheden :)
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
06/01-2011 18:39
Det ville da vre fedt - mske som en co-produktion af rasmus og magnus, s kan de ogs skiftes lidt :D
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
07/01-2011 08:57
Kan lige nvnes at Magnus og Rasmus begge har fet en mail med info om databasen. Inden i begge starter p det, s kan i mske lige snakke sammen - bare s vi ikke pludselig str med 2 databaser :-)
I sprger selvflgelig bare ls hvis der er noget i vil vide eller har brug for.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
07/01-2011 09:24
Mske et felt med "noter" hvis nogen har info der gr ud over de nvnte / alm. oplysninger ... mske historisk, geografisk, hvad ved jeg - alt det uforudsete, hvis det er noget man nsker?

Er felterne / indholdet / teksten begrnset af rammen eller kan teksten scrolles i den kommende database? Kan man tnke lidt over, da det betyder noget for bl.a. mngden af info. og andre ting..

Kim: det er fedt det er sat i gang, glder mig til at bruge og bidrage...

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Jrgen Harreby (Harreby)
Indlg: 137

Hedehusene
07/01-2011 09:49
j der kom gang i denne trd :P

Vil lige smide et par synspunkter, der nok hovedsagligt understtter en fllesmngde af hvad der er skrevet.

- En Wiki er en database. Ideen gr ud p at alle (her medlemmer) har lov til at skrive i den, eller dele af den, og dermed bliver en wiki communitiets samlede viden og ikke en enkelt forfatters.
- Evt. br det vre sdan at ndringer skal godkendes af en moderator/administrator. Ikke for at forhindre folk i at skrive hvad de har lyst til, men for at sikre at der ikke pludselig er noget der gr tabt, fordi en laver en fejl. Det er jo menneskeligt :PAlternativt br der vre en form for "undo"
- Der br vre en rkke "faste" felter der gr det let at sge og kategorisere, samt nogle mere frie felter (rich text) hvor man kan skrive frit, og evt tilfje billeder.

Jeg synes det er fantastisk at der bliver taget hul p dette, som er en del jeg selv har get og savnet. Stort thumbs up til de to frivillige programmrer, og skulle Kim s pludselig st med noget fri tid, fordi han ikke skal kigge p dette, s kunne han mske tage et kig p Bloggen, som jeg ogs savner ;-)

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
07/01-2011 13:30
@Kim
Perfekt, jeg vil g i gang med det samme med at lave et frste udkast, kontakter lige Rasmus og hrer!

@Erling1000
Et note-felt er nok en god ting, jeg m se p hvordan det kan laves p en smart mde.
Jeg er ikke sikker p at jeg forstr hvad du mener med dette sprgsml: "Er felterne / indholdet / teksten begrnset af rammen eller kan teksten scrolles i den kommende database?", men jeg vil prve at svare: Det er ikke sdan at hver enkelt kategori har en fast strrelse ndvendigvis. Det kan sagtens laves sdan, at et felt bare bliver strre hvis der er mere tekst, eller mindre hvis der ikke er s meget tekst.

@Jrgen
Ja, der skal da helt klart vre en undo-funktion. Jeg er personligt ikke s meget for iden med at en administrator skal godkende indholdet frst af flere rsager:
1. Det krver at der er en der gider at ptage sig den rolle, og det er ikke sikkert at der er nogen der har tid nok til det(der skulle jo gerne vre rigtigt mange der hele tiden opdaterer info i den!).
2. Det ville vre virkeligt irriterende for dem der laver indlg, at de ikke kan f oplysningerne ind med det samme, men mske blive ndt til at vente alt fra en time til flere dage p, at det bliver opdateret.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
07/01-2011 18:35
Det var lige det jeg mente med mit sprgsml, Magnus, mht.
om man pludselig nede til feltets max. antal bogstaver og s kunne der ikke st mere... ville nok vre lidt forkert... ikke?

Fedt I er p opgaven, gutter :)

mvh.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
07/01-2011 19:49
Jeg er glad for at jeg forstod det rigtigt s! Jeg vil forhbentligt have en version 0.001 eller sdan noget online i morgen p et tidspunkt!
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
martin Oht (oht)
Indlg: 25

Ringsted
08/01-2011 16:53
Sjov at hre hvor mange it-personer der er herwinde :)

Alt efter hvilket system fora'et er basret p, kan man vel f wiki-komponenter der vises- og fungere indlejret i Chilifan siden. Dette er i hvert fald muligt i f.eks. Joomla, som ogs er basseret p PHP og mysql.

Jeg er af den mening, at en standard komponent er at foretrkke, istedet for en custom implementeret lsning. en standard lsning har som udgangspunkt 90% af den forndne funktionalitet, og er p sigt lettere at vedligeholde/mod'e hvad angr temaer/templates osv.

Mvh
Martin
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
08/01-2011 17:03
@oht
Jeg tror umiddelbart at siden stort set er lavet fra bunden af Kim(det ser i hvert fald ikke ud til at vre bygget p en eksisterende lsning).

I forhold til det vi har brug for p chilifan er det ogs min fornemmelse at en custom lsning egner sig bedst, da jeg, personligt i hvert fald, har det sdan at eksisterende lsninger som Joomla bare bliver en pain in the ass at ndre p efter behov. Og i forhold til vedligeholdelse/moding og temaer/templates, s tror jeg ikke rigtigt det bliver aktuelt eftersom at jeg ikke ser nogen grund til at siden skulle ndre sig vsentligt.

Det er selvflgelig bare mit syn p sagen...
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
19/01-2011 13:02
Hej gutter (Magnus og Rasmus) - noget nyt i arbejdet med at skabe databasen? Kunne godt tnke mig at lse lidt WIP - Work In Progress - p projektet her en gang i mellem, hvis det er muligt, da det er meget spndende, alts bare i lgmandssprog. Hvis det ikke er for bvlet.
Hvad siger I til snakken om dyrkningslister og implementering med databasen?

Se denne trd

mvh.

--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
19/01-2011 17:06
Selvflgelig vil jeg da skrive om hvor langt det er!

Jeg er frdig med at skrive det der skal hive informationerne ud af databasen og mangler egentlig kun at srge for at det ogs bliver vist p siden. Og s mangler der selvflgelig ogs lige en mde at uploade ny info. S snart jeg har noget at vise uploader jeg det, s man kan se p det og komme med forslag til ndringer.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/01-2011 17:53

--
Spndende!

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
20/01-2011 10:08
Glder mig til at se :)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
28/01-2011 11:54
Nh, det er da vist lidt tid siden jeg sidst opdaterede jer omkring det. Jeg kan fortlle nu, at jeg regner med at have et frste udkast oppe i lbet af dagen, som i s kan komme med forslag til rettelser til!

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Lars Magnussen (Rookie)
Indlg: 21

Rnnede
28/01-2011 12:24

Super spndende, jeg glder mig til at se og lse i databasen :)

--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
28/01-2011 12:59
Meget spndende, nu rgrer jeg mig nsten over jeg ikke er hjemme fr p sndag - mske man kunne f en netadgang et sted :)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
28/01-2011 22:55
Det lyder supergodt magnus! er spndt p at se det.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
29/01-2011 20:01
Nh, det blev desvrre ikke i gr(fredag), da der var noget andet jeg skulle tage mig af. Men nu er den endelig oppe!

Chilifan database

Man kan ikke ndre ting i databasen endnu, for den del af koden har jeg ikke skrevet endnu, det kommer i lbet af nste uge! S indtil videre har jeg bare smidt en test-chili ind i databasen(baseret p habanero).

Hvis i undrer jeg over at det ser s grimt ud, s er det fordi design og de ting ikke lige er noget jeg er s god til(Det overlader jeg til dig, Kim, det skal jo alligevel passes ind i layoutet for chilifan!).

De steder hvor der str "Der er ikke noget billede her endnu, upload et"(eller lignende) er automatiske billeder, der bliver vist, hvis der ikke er uploadet et billede der endnu. Det kunne vre rart hvis der er en der kan lave nogle pnere billeder til det!

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
29/01-2011 21:31
Fantastisk initiativ! Jeg er vldig begejstret.

Jeg tror nsten, der er liges mange nsker og forslag til sdan en database, som aktive chilidyrkere.

For mit eget vedkommende, ville det vre en stor hjlp, hvis der som sgekriterie var: Art, sortsnavn, Modenhedsfarve, samt styrke og ca. str. p chilifrugten . Mens jeg aldrig har brugt oprindelsesland i en sgning.

Herudover har jeg interesse i str. p planten under forskellige forhold og deres dyrkningsbeskrivelse, som jeg er glad for allerede er en del af databasen :).

Den selvstndige sektion til overvintringsforhold, tror jeg bliver svr at udfylde. Det er efter min mening mere et sprgsml om, hvilken overvintringsmetode man foretrkker end anbefalinger knyttet til selve sorten.

Herudover ville jeg synes det var meget fornemt med en overskrift, hvorunder vi kan beskrive om sorten er velegnet til friland, drivhus, vindueskarm. Men det kan selvflgelig ogs vre en del under dyrkningsbeskrivelsen.

Til sidst meget gerne en overskrift med "andet" - her kan vi fylde ind, hvis der er en srlig historie eller finurligheder omkring netop denne sort.

/Maria--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
29/01-2011 21:56
Godt du er begejstret!
Hvad mener du helt prcist med "art"?

Oprindelsesland er heller ikke ment som noget man kan sge p(selvom det selvflgelig godt kan vre en ting man kan sge p, hvis der er andre der synes man skal kunne det?)

En cirkasstrrelse p chilifrugten ville vre smart nok, sprgsmlet er hvordan den skal laves, om hvis man f.eks. sger p 5 cm, at den s skal sge p alle chilier der har en strrelse p 5 cm +/- 10% eller noget i den stil?

Modenhedsfarve synes jeg er en rigtig smart id!

Strrelse p planten var det lidt meningen skulle st under dyrkningsbeskrivelsen, men det kan godt vre, at det er bedre at give den sin egen "boks"? Det samme gr sig gldene for sprgsmlet om hvor den er egnet til at dyrke(friland, drivhus osv.).

I overvintring var det meningen at der skulle st noget om hvordan lige netop den chili er bedst at overvintre(eventuelt hvor varmt den skal st for at overleve - det er jo meningen at det skal baseres p brugernes erfaringer ogs). Men mske det bare skal vre et sprgsml om "ja" eller "nej"?

En "andet"-kategori kunne godt vre en god id.

Fr jeg laver noget om, vil jeg dog godt lige hre hvordan stemningen blandt andre er for de her ting.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
29/01-2011 22:00
Godt du er begejstret!
Hvad mener du helt prcist med "art"?

Oprindelsesland er heller ikke ment som noget man kan sge p(selvom det selvflgelig godt kan vre en ting man kan sge p, hvis der er andre der synes man skal kunne det?)

En cirkasstrrelse p chilifrugten ville vre smart nok, sprgsmlet er hvordan den skal laves, om hvis man f.eks. sger p 5 cm, at den s skal sge p alle chilier der har en strrelse p 5 cm +/- 10% eller noget i den stil?

Modenhedsfarve synes jeg er en rigtig smart id!

Strrelse p planten var det lidt meningen skulle st under dyrkningsbeskrivelsen, men det kan godt vre, at det er bedre at give den sin egen "boks"? Det samme gr sig gldene for sprgsmlet om hvor den er egnet til at dyrke(friland, drivhus osv.).

I overvintring var det meningen at der skulle st noget om hvordan lige netop den chili er bedst at overvintre(eventuelt hvor varmt den skal st for at overleve - det er jo meningen at det skal baseres p brugernes erfaringer ogs). Men mske det bare skal vre et sprgsml om "ja" eller "nej"?

En "andet"-kategori kunne godt vre en god id.

Fr jeg laver noget om, vil jeg dog godt lige hre hvordan stemningen blandt andre er for de her ting.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Maria M (Maria)

Kbh.
30/01-2011 00:24
Du har ret, jeg skulle have specificeret art. Det bliver brugt meget forskelligt. Med art mener jeg: Chinense, Annuum, frutescens osv.. mens sort er selve navnet p netop en specifik type chiliplante, f.eks. habanero.

Jeg kan godt se problemet med frugtstrrelse. Strrelsen p chilier er ikke ligefrem eksakt, s en +/- i procent kunne vre en god mulighed som du skriver. Et alternativ er en formangivelse med strrelse F.eks. cherry. Men det krver klare definitioner og en vejledning, da det ikke er udbredt at bruge den type klassifikation i Danmark.

Ang. overvintring. Mit svar til alle ville vre 2-3 overvintringsmetoder mske med en note om de overordnede arter. Men jeg ville nyde, hvis andre kunne byde ind med specifikke erfaringer og billeder :)

Det bliver spndende at flge med i udviklingen nu og nr der begynder at blive uploaded. Jeg glder mig allerede til at snuse rundt.

Svar Send privat besked
Forslag til database

Slagelse
30/01-2011 07:48

--
Fr kun en blank side, hvor der str Habanero verst, nr jeg klikker p linket?

Svar Send privat besked
Forslag til database
Elsebeth Solskin Christophersen (Christo)
Indlg: 61

rum
30/01-2011 08:30
Hvor er det fantastisk at der er frivillige, der tager sdan en opgave p sig!
Det kalder jeg chilikarma!
Glder mig til at se hvad det bliver til af forskellige tiltag herinde. Det er i hvert fald blevet et noget mere levende forum end for et r siden.
Fedt!
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
30/01-2011 08:31
Anja, klik p teksten, hvor der str "Habanero" ;-)

Om databasen kan jeg sige at jeg ogs er begejstret! Det bliver s fedt, nr vi alle kan tilfje info og anekdoter og dit og dat!

Med hensyn til felter og sgekriterier kan jeg ikke lige komme p nogle ideer p nuvrende tidspunkt. Selvflgelig er der masser af dyrkningsspecifikke informationer, man kan tilfje, ssom spiringstemp. og -tid, modning, osv.

Men de ting er der jo allerede et felt til, s det er helt fint.

Dog synes jeg vi skulle prve at blive enige om en "style guide", sledes at informationerne findes nogenlunde samme sted i hvert opslag. Og det samme med billederne ;-)

Men ellers s glder jeg mig bare helt vildt til at f projektet p skinner! Thumbs up guys!
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Elsebeth Solskin Christophersen (Christo)
Indlg: 61

rum
30/01-2011 08:33

--
h, hvor finder jeg databasen henne? (blushsmiley)

Svar Send privat besked
Forslag til database
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
30/01-2011 08:38
Database

Linket er ogs oppe i Magnus' indlg, 8-10 felter lngere oppe ;-)

Klik p teksten "Habanero"

Og s kan jeg lige tilfje at jeg fik je p at der var forskellig beskrivelse af billederne. Fedt!
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Slagelse
30/01-2011 11:31

--
Mht. overvintring vil jeg foresl, at der ikke str noget om dette for hver plante, men at det kan sls op p en separat side, som beskriver de mange forskellige mder, det kan gres p. S kan der bare som standard ligge et link p denne side ved alle plantebeskrivelserne i stedet for at der skal bruges en masse plads p den samme tekst alle vegne.

Jeg har en del gode billeder - s nr vi kommer i gang, skal jeg nok forsge at f bragt lidt orden i dem, s der kan blive uploadet lidt til beskrivelserne!

Og helt enig omkring "style guide" - det

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
30/01-2011 14:40

Det lader til at jeg skulle have gjort det lidt tydeligere, at man kunne trykke p "Habanero" :)

En betegnelse for strrelsen kunne vre smart. S kunne der vre nogle forskellige typer strrelse(former) man kan vlge i mellem, s som "cherry", som du siger, Maria.

Det ser ud til at der generelt er enighed om, at "overvintring" skal ud. Den vil jeg da s fjerne og i stedet stte et link ind til en generel dyrknings-guide, hvor der str noget om overvintring ogs!

En "style guide" er en rigtig god id, s artiklerne bliver ensformigt sat op, hvilket vil gre det nemmere at finde de informationer man skal bruge, end hvis alle artiklerne er skrevet fuldstndig forskelligt.

Jeg vil lave ndringerne i lbet af ugen og ogs srge for at man eventuelt kan redigere i databasen, for at se prcist hvordan det br fungere.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
erling 1000 (erling1000)

Andeby
30/01-2011 21:14
Virkelig lkkert arbejde... :)

Lidt feedback:

"Alternative navne" er det sgbart - kunne det godt vre da man jo mske sger en chili og ikke kender det officielle navn. Men mske lige s godt: feltet "Alternative navne"
kunne istedet indeholde link til sortens opslag p det officielle navn? Alts hvis man sger p Habanero Rojo s kommer man til en side hvor der kun er et fyldt noget i feltet ("Sort" og) "alternative navne" og det er link til siden med Habanero Red (det officielle navn, vistnok), det kunne s evt. istedet overvejes, hvis man flger den id at kalde feltnavnet for "Officielle navn" eller ligge en tekst ind i "alternative navne" og skrive "Habanero Red - klik her". Forvirrende? :-S

De felter der er med i basen er ellers helt fine. Jeg ville dog kunne finde stor nytte i at kunne sge p disse felter herunder:

Hjde 2 felter: "i 5-liter potte" og "i plantesk".

Udbytte 1 felt dropdownbox med mulighederne: "ringe", "middel", "stort".

Modning 1 felt dropdownbox med mulighederne: "tidlig", "midt", "sidst" p ssonen.

Temperaturforhold 1 felt dropdownbox med muligheder: "Varmeelskende", "Almindelig", "Tler kulde/frost"

Voksested 1 felt med mulighed for afkrydsning i 4 (5)kasser: egnet til "Drivhus", "Terrasse", "Friland, "Krukke" ("Vindue")----

Konservering 1 felt med mulighed for afkrydsning i 4 kasser: egnet til "Frysning", "Syltning", "Trring", "Pulver"

Evt. et felt "Anvendelse" hvor der ku' st desserter, salsa, gryderetter, salater eller hvad de nu er egnede til.

De kunne vre gode at sge p, fordi:

Hjde - nr man skal s hje eller lave sorter eller har begrnset plads i hjden og skal finde ud af hvad der skal vre hvor.

Udbytte - hvis man har begrnset plads og ikke gider dyrke dem med lavt udbytte

Modning - hvis man er sent ude mht. sning eller ikke har varme / drivhus

Temperaturforhold - hvis man vil dyrke dem der tler kulde

Voksested - hvis man vil dyrke et bestemt sted

Konservering - hvis man vil dyrke til f.eks. pulver

Anvendelse - hvis man vil dyrke til lidt af hvert.

Det er jo ting jeg personligt virkelig gerne vil kunne lse om hver sort. Og grunden til det ville vre lkkert med seperate sgbare felter er: s vil man f den ensartede info om hver eneste sort og ikke en masse forskellige opslag hvor nogle er klart bedre end andre.

Evt. et felt med links til opskrifter? ikke sgbart.

mvh

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
01/03-2011 13:48
Undskyld forsinkelsen, men jeg har haft nogle andre ting at tage mig til p det sidste!

Jeg har opdateret databasen, s der nu er mulighed for indtastning af flere ting, som for eksempel hjde, og man kan nu redigere i de forskellige chilier(der mangler stadig disse funktioner: Oprettelse af nye sorter og sgning i sorterne).

Link til chili-listen: Link

Der mangler ogs en style-guide som tidligere er blevet nvnt. Og s mangler der den generelle overvintrings-beskrivelse.

/Magnus
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Michael Hansen (Doktoren)
Indlg: 73

Vanlse
01/03-2011 21:09
Godt arbejde, men hvis jeg m komme med noget feedback
Oprindelsesland:
Styrke i Danmark(0-10):
10
Der er vist en fejl, hvorfor str der oprindelsesland efterfulgt af styrke i DK

Jeg synes i vrigt at Erling har mange gode forslag, bl.a. hvor den kan vokse (drivhus, vindue etc.) Og hvordan de kan konserveres.

Er det meningen at der skal vre en mulighed for at alle kan tilfje chilier?
Og er der en backup funktion i tilflde af at en tosse vlger at ndre alle oplysninger om en plante?
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
01/03-2011 22:41
Og det ser jo stadig godt ud. Og bedre igen.

Kommentarer til indholdet:

Sidehovedet (ned til dyrkning...) er flot og vel opsat. Simpelt, overskueligt og med godt, stort billede. Godt indhold ogs.

Er lidt usikker p hvad "dyrkningsbeskrivelse" kan og isr ikke kan indeholde, mske mere konkret der?

Billedsektionen forneden bliver ogs et hit. Hvordan mht. bldr.: Krav til dem? Str., komposition, copyright, skal der evt. skiftes bldr. hvis nu der kommer et bedre end dem der er? Hvem beslutter?

"Hjde": i forhold til hvad? Dyrket i dk? I 5 l. potte / plantesk / friland? Kan jo blive lidt rodet hvis folk skal sammenligne... derfor forslaget om de 2 felter... :)

Vil stadig mene der er plads til forbedring: her menes flere felter :) der jo s kan udfyldes ved lejlighed - man kan jo godt oprette en sort uden at fylde alle felter, de vil jo s bare komme til senere ved en andens eller en selv's hnd.

Forslag til felter der kunne vre meget brugbare (lige nvnt her igen - begrundelser se indlg lidt herover... ikke for at vre anmasende bare for at tale om det)

Temperaturforhold, Voksested, Konservering, Anvendelse - og evt. "Noter" til sager som f.ex. historie og hvad ved jeg...

Har nogen / I / du en holdning til disse nsker / forslag?

Derudover glimrende stykke arbejde :)

Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
02/03-2011 12:14
@Doktoren

Ups, det var vist en fejl den med oprindelsesland - det skulle gerne vre fikset nu!

Omkring hvor den kan vokse, s er det noget jeg forestiller mig skal st under dyrkningsbeskrivelsen(som det ogs vil vre muligt at sge p), men det skal lige udarbejdes i style-guiden prcist hvordan det skal st!

Det er meningen at alle der har en bruger p chilifan.dk skal kunne ndre i databasen(og dermed ogs oprette nye chilier), indtil videre er der ikke noget backup-system af samme grund, da jeg ikke regner med at nogen her fra skulle delgge databasen(hvis det bliver et problem, skriver jeg sellvflgelig et backup-system, men jeg ser ingen grund til at tage sorgerne p forskud).

@Erling
I forhold til dyrkningsbeskrivelsen, se mit svar til Doktoren!

Indtil videre er der ikke nogen krav til billederne ud over at det skal vre billeder man selv har taget(og dem har man s selvflgelig selv copyright p!)

Ah ja, hjde. Der er jeg enig med dig i at der skal vre to forskellige hjder alt efter om det er i potte eller plantesk - det tilfjer jeg lige!

Jeg er lidt imod det her med at tilfje s mange flere felter, da jeg synes det bliver lidt rigeligt med en hel masse felter, nr det lige s godt kan st under dyrkningsbeskrivelse eller smagsbeskrivelse(begge vil som sagt vre sgbare, nr jeg nr s langt!), men jeg vil give dig ret i, at det vil vre en god id med en "noter"-kategori, hvor ting som chiliens historie kan st!

Hvordan er andres stemning her? skal vi have det delt op i flere felter, eller skal man skrive det under dyrkningsbeskrivelse og smagsbeskrivelse ud fra en style-guide?

/Magnus

Svar Send privat besked
Forslag til database
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
02/03-2011 14:36
Jeg er klart tilhnger af KISS, nr det kommer til denne database. Jeg ville foretrkke at holde det simpelt her.

Jo flere felter, desto mere kodning og jo flere steder er der at skulle skrive noget, der mske kunne have vret nvnt ret kort.

De mest vigtige ting (som vi vel finder ud af hvad er i den kommende tid) kan vel st i ganske f felter, bare de bliver formulerert rimeligt kort og kontant.

Personligt ville jeg nok mest kigge p billederne og nok ogs skve lidt til styrke og modningstiden.

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
02/03-2011 14:40
Har ikke noget super konkret andet end jeg vil sige at jeg synes at det ser godt ud. Imo keep it simple jeg synes egenlig ikke jeg har behov for flere felter end der allerede er.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
02/03-2011 22:51
ikke for diskussionens skyld :) men vil kommentere den der KISS (egentlig trls udtryk) - jeg mener det bliver mere simpelt med flere felter. Det er jo nemt at afgrnse hvad der s m st i hvert felt i stedet for en lille stil om dit og dat og det hele i 2 store felter "dyrkning" og "smag". Har jo forstet p Magnus det s er meningen vi skal fylde al infoen ind i de 2 felter alligevel. Det bliver da ikke frre informationer af at de er slet sammen... blot bliver det svrere at adskille dem - isr hvis man skal lse mange kan det vre godt det er pindet ud. Hvis man blot er med for billedernes skyld + styrke og modning, s er man vel ligeglad med det der er i dyrkning og smag og om det er rodet sammen eller pindet ud?
Eller hva'? Vi m mske se det an, men godt der er nogen der mener noget her :) hvad enten det ene eller det andet.
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
28/04-2011 12:18
Hej igen... (Magnus og Rasmus) - Hvis det er et drligt tidspkt. s undskyld mig - er bare stadig ganske nysgerrig. Er der noget nyt at berette om databasen? Skal ikke forsts som utlmodighed, blot interesse...
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Slagelse
28/04-2011 13:08

Fik lige lst tilbage - og omkring hjde, synes jeg, at det er svrt at definere, for det vil jo variere voldsomt - lige fra mske 30 cm i en lille krukke til 1 m eller mere direkte udplantet i et bed...

Mske ville det vre bedre at beskrive vkstformen her? F.eks. hj, busket eller lignende. Et prcist ml er efter min mening alt for kategorisk, og de frreste chilier vil nok kunne leve op til det! Og s er det i virkeligheden ikke ret brugbart.

Jeg synes ogs, at det er en drlig id at skrive, hvilken styrke planten opnr i DK, for det kan kun skabe forvirring, nr man skal ud og kbe fr/planter. Det m helt klart vre den "officielle" styrkeangivelse, som skal st her - s m man selv kompensere for sine egne dyrkningsforhold. Ellers skal vi vel ogs hen og angive styrke for drivhus - friland - indendrs dyrkning? Ikke godt, synes jeg!

Men er det bedste ikke bare at starte den op nu, s vi lettere kan forholde os til felterne og deres indhold?

Det er altid lettere at forholde sig til noget eksisterende end en masse teorier!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Forslag til database
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
28/04-2011 14:59

Har frst set (og lst) denne trd nu, men synes det lyder som en fantastisk ide!
Glder mig virkelig til den kommer op.

Svar Send privat besked
Forslag til database
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
28/04-2011 19:47
Bare lige nogle ider til eventuelle thumbs, der umiddelbart passer lidt bedre til CF layoutet;

Blomst

Frugt

Plante

Glder mig ellers til at se det frdige resultat med datebasen, det bliver godt! Kunne godt have brugt en da jeg selv er ny i r, men der er helt sikkert ogs en masse det kan bruges til nu selvom man selv har samlet lidt erfaring (og stadig samler!)!

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Maria M (Maria)

Kbh.
28/04-2011 20:36
Jeg er i gang med tidligere og dette rs sortsundersgelser- og beskrivelser. Og har som Anja ppeget haft problemer med plantestrrelse. Det har jeg prvet at lse ved ikke ndvendigvis at stte cm. p alle, dog gerne en angivelse i potte og om de gr sig ok i mindre potte/vindueskarm eller gerne vil have plads at boltre sig p.

Jeg har med inspiration fra her og forskellige chilidatabaser og helt ukritisk, hvad jeg selv gerne ville vide, struktureret sledes:

- Frst overordnede kategorier

- s beskrivelse af plantevkst og frugt og evt. udbytte

- sidst "bonusinfo", som kan vre alt fra om chilien indgr i en eller anden sknlitterr bog, om der er tvivl/forvirring om sorten/sortsnavnet, en opskrift eller noget helt andet.

Her et eksempel uden de tilhrende billeder:

SORT: Aji Umba
ART: C. Chinense
STYRKE: 9 - Meget strk
(U-)MODEN: Lys grn til rd
PLANTESTR: 40-50 cm. i potte, 60-70 cm. i plantesk
BLOMSTER: Cremefarvede/hvide med bl stvdragere/-knapper.
FRUGTSTR: Ca. 5 cm.
DYRKNING: Varmekrvende, god til vindueskarm eller drivhus. Ikke velegnet til friland.
ANVENDELSE: Til habanero-saucer, gryderetter (kom evt. i hel), strke salsaer. Hvis den skal trres anbefales ovn eller dehydrator, da chilien ikke er tyndvgget.
OPRINDELSE: Surinam
ANDRE NAVME: Ajumba
ANDEN INFO: Aji Umba findes i bde en gul og rd variant.

Aji umba hrer trods navnet under arten capsicum chinense. Den har typiske chinenseblade og blomster og har foldede frugter omkring 5 cm., der i udseende og smag minder noget om habanero.

Planten er varme- og forholdsvis lyskrvende, som sorter under chinense normalt er. Den modner dog tidligere end andre strke chinense, men m stadig siges at vre langsomtvoksende i forhold til f.eks. sorter under C. Annuum.

Formsmssigt busker sideskuddene ud af - de ldre nsten til vandret. Dyrkes den i vindueskarm kan det vre ndvendigt at vende planten ofte og trimme sideskud, da de vokser hurtigt alt imens de strkker sig efter lyset.

Aji Umba ogs kaldet Ajumba er fra Surinam - fr uafhngigheden kolonien Hollandsk Guyana - p stkysten af Sydamerika grnsende op til Brasilien og Fransk Guyana.

Da Suriman er en smeltedigel af forskellige folkefrd, der har bragt deres madkultur med, er Surinams kkken vestafrikansk, indisk, kreolsk, indiansk, jdisk, kinesisk m.v. Men Aji Umba/Ajumba og chilisorten Madam Jeanett er fllesnvnere i denne brogede madkultur.

Efter sigende skulle de fleste Surinamske hjem have deres egen sambal med gule eller rde ajumba. En chilisovs, som helt simpelt bestr af enten rd eller gul ajumba (aldrig blandet), hvor fr og frstole oftest er fjernet samt hvidlg, der blendes og smages til med salt og og rigeligt limesaft. Benyttes som (meget strk) dyppelse eller anvendes i madlavning.

-----------

Jeg vil tro, at uanset, hvordan og med hvilke felter databasen opsttes, s kommer vi nok til at opleve, hvor mange forskellige "syn p" og erfaringer med de enkelte sorter, der er. Men det er sknheden ved chili :)

--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
28/04-2011 20:39
Jamen det gr skam fremad med det, selvom jeg ikke lige har haft tid til at lave s meget p det her p det sidste. Jeg hber at jeg kan f arbejdet noget mere p det her i weekenden!

@Brejne
De ser noget bedre ud end dem jeg har p nu I hvert fald - du vil vel ikke have noget imod at jeg benytter dem?

--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
28/04-2011 22:01
@ Magnumice - De er til fri afbenyttelse, de var bare et lille hyggeprojekt jeg brugte et par minutter p mellem lserierne.

Svar Send privat besked
Forslag til database
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
02/05-2011 00:07
Hvis det bliver til noget med databasen, s har jeg et forslag.

De sider/databaser som vi altid kigger i, der er der som regel et billede af frugten og et billede af blomsten, men ikke noget billede af selve planten..!!
Nr jeg vlger en sort, som jeg vil prve, er en af kriterierne ogs hvordan vksten er.

Det ville vre rigtig godt at f et billede med af planten.
--

Svar Send privat besked
Forslag til database

Slagelse
02/05-2011 07:14

--
Rigtig god id!

Svar Send privat besked
Forslag til database

Herlev
02/05-2011 13:14
@Jes
Det er der allerede plads til :)
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Dr Hothead (Dr_Hothead)

Horsens
15/05-2011 08:46

Ville bare lige hre hvordan det gr, om vi mske kunne f en lille update? ..synes jo det er lidt spndende.

Svar Send privat besked
Forslag til database
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
15/05-2011 16:43
Jes-Christensen skrev:Hvis det bliver til noget med databasen, s har jeg et forslag.

De sider/databaser som vi altid kigger i, der er der som regel et billede af frugten og et billede af blomsten, men ikke noget billede af selve planten..!!
Nr jeg vlger en sort, som jeg vil prve, er en af kriterierne ogs hvordan vksten er.

Det ville vre rigtig godt at f et billede med af planten.
--

Jeps, s slipper man ogs for at beskrive vksten, der jo alligevel afhnger af s meget... Et billede siger mere end 1000 ord ;-)
--

Svar Send privat besked
Forslag til database
Dr Hothead (Dr_Hothead)

Horsens
07/07-2011 16:44

Er der stadig nogen der arbejder p databasen, eller er der dmt sommerferie..?

Nu kan mine it egenskaber godt nok ligge p et meget lille sted. Men hvis den stadig ser sdan her ud: Database (Tryk p Habanero) mangler der vel bare et "tilfj" p forsiden, fr vi kan begynde at tage den i brug, og s ellers lave eventuelle rettelser hen af vejen. Eller sdan fungere det mske ikke?

Jeg har efterhnden fet taget en del billeder i denne sson, og vil da gerne smide et par stykker ind, og skrive lidt om de planter jeg har, s vi kan begynde at fylde lidt p.

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
19/09-2011 10:42
Bare nysgerrig - noget nyt om databasen... info?
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
19/09-2011 10:44
jeg mener... skal man begynde at tage billeder af frugterne i r eller vente til nste sson?
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
19/09-2011 10:46
... ment p en pn mde (mange poster - man kan stadig ikke redigere indlggene?)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
08/01-2012 01:51
Nogen der kan sige noget som helst nyt om databasen siden 28/4 - mener det stadig super pnt - ikke surt eller det der :)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database

Slagelse
08/01-2012 08:42
Der ser ikke ud til at vre liv i den, nr man klikker p linkene lngere oppe - men det er ogs et ret stort projekt, som krver en masse tid at f til at fungere :)

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
12/01-2012 20:12
Ja... Kim ved mske mere?
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database
Dr Hothead (Dr_Hothead)

Horsens
16/03-2012 15:03

Er database projektet helt ddt, eller er der stadig nogle der arbejder p det..?

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
20/03-2012 00:01
Godt sprgsml - kom venner - fortl hvis nogen ved om det er p vej eller ej :)
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database
Michael Aronsen (MichaelAronsen)
Indlg: 28

Kbenhavn S
20/03-2012 00:44
Mangler der "hnder" til at udvikle p sitet?

Jeg har en 5-8 rs erfaring med webudvikling og lidt fritid nu og da, s vil da gerne hjlpe lidt?

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
20/03-2012 08:42
Erling Rohard skrev:Ja... Kim ved mske mere?
--
Erling Rohard

Desvrre . har slet ikke vret involveret i projektet med databasen ud over hvad der kan ses p forummet. Det var et projekt der blev lagt ud til fri udvikling og som nogen gik i gang med.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
20/03-2012 08:44
MichaelAronsen skrev:Mangler der "hnder" til at udvikle p sitet?

Jeg har en 5-8 rs erfaring med webudvikling og lidt fritid nu og da, s vil da gerne hjlpe lidt?

Hnder mangler der altid, men ud over databasen er der ikke nogen konkrete projekter jeg lige kan pege p skal laves.
Hvis folk har ideer til ting der skal laves p siden og har tiden til at lave det, s skal jeg nok bakke op om det og hjlpe med at integrere det i sidens design osv.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
20/03-2012 08:55
Hmm... jeg forstr dig sledes, Kim, at du ikke er blevet informeret om det er et strandet projekt eller om det er i en form for udvikling. Hvad nu hvis vi bad den "projektansvarlige" om besked - ville det blive opfattet som "hetz" - forhbentlig ikke. Der er get lang tid og man ved jo ikke om det er standset... hvis det er lyder det jo til at Michael Aronsen herover kan / vil hjlpe projektet videre
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Forslag til database
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
20/03-2012 09:25
Er sikker p at Magnus synes det er ok at du sprger til det.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Forslag til database

Snderjylland
20/03-2012 10:13
Har nu sendt Magnus en venlig besked, med nske om update...
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3836, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: uapedNaw
Antal Emner: 2207
Antal indlg: 18219 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)