Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Basilikum
Michael Hansen (Doktoren)
Indlg: 73

Vanlse
21/06-2011 19:14
Hej.

Jeg har kbt lidt basilikum fr og har plantet dem.
Men jeg er helt i tvivl om der skal et fr per potte og det s bliver til en stor flot plante som dem man kber i butikken

eller om der skal plantes flere fr per potte?

Jeg plantede flere fr, da der jo er mange stngler nr man kber en dusk basilikum, men nu er jeg i tvivl og vil gerne vide om jeg skal til at plante om og i den grad har overskud af planter :D

Tak.
--

Svar Send privat besked
Basilikum
Bo Johansen (Avalanche)
Indlg: 52

Randers
21/06-2011 21:46
Jeg planter rigtig mange i potter i vindueskarmen.
Dusken du kber i butikken er fra mange fr.

Fr ss ikke for dybt inde fra februar - juli og udplantes i drivhus eller p beskyttet sted sidst i maj. Kan ogs dyrkes indendre i en lys vindueskarm ret rundt. Pluk flittigt blade fra planten, for s skyder den nye og bliver fint busket - men lad altid et par blade forblive tilbage p stnglen.

Mvh.
Bo
--

Svar Send privat besked
Basilikum
Michael Hansen (Doktoren)
Indlg: 73

Vanlse
22/06-2011 15:23
Super, tak for svaret Bo.
--

Svar Send privat besked
Basilikum
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
22/06-2011 15:46
Jeg blev ogs i tvivl da jeg startede med at plante basilikum - bagsiden af posen (i hvert fald den jeg havde) gav en meget tvetydig forklaring, s den glemte jeg hurtigt og prvede mig bare frem, p samme mde som dig. Det ser ud til at vre den rigtige mde...

Her ser du min plante efter 3 mneder, igang med omplantning da jeg skulle bruge potten til en anden plante. Den blev ogs nippet i samme omgang, men det er efter billedet blev taget. Gr hrdt til vrks nr der bliver nippet, har allerede nippet 8 store hndfulde af, s konomien i at have sin egen plante er ogs ret god, nr man som jeg bruger ret meget basilikum.
CENTER

Dette er ogs grunden til jeg nu har startet nogle nye planter op, som her ses sammen med min Habanero:
CENTER

Nh ja, afslutningsvis vil jeg s ogs sige at de hjemmedyrkede er MEGET mere hrdfre end de planter man kber i butikken. De tler at blive udtrret (til en vis grad selvflgelig), og er faktisk nsten ikke til at drbe s lnge de fr lys nok...
--

Svar Send privat besked
Basilikum
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
22/06-2011 16:18

--
Et godt tip til basilikum, som hader vde fdder:

Plant dem ud i en mellemstor potte, skr bunden af den og plant den i en strre potte, s de verste 5 cm er hvet over jordniveauet i den strre potte.

Vand i starten i den lille potte, men s snart, du kan mrke, at den har sat rdder nedefter, vandes kun i den store potte. S holdes rodhalsen helt tr - samme system er supergodt til agurker...

Jge bruger ogs systemet om vinteren til kbte planter, og hvis man plukker regelmssigt, kan en 15-kroners plante vare i flere mneder. Laver man pesto ind i mellem, skal man nok have to planter!

I vrigt kan pesto fint fryses ned, hvis man har rigtig meget basilikum om sommeren - lkkert p en kedelig vinterdag.

Svar Send privat besked
Basilikum
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
22/06-2011 17:57
Ja Anja, jeg har godt lagt mrke til de ikke er s glade for at have det for vdt..

Jeg takker for tippet ;-)

Svar Send privat besked
Basilikum
Anette Bruun (chilihelle)
Indlg: 83

Sjlland
23/06-2011 17:25

Hej Anja
Jeg er ikke helt sikker p hvad du mener med 5 cm over. Kan du sende et foto?

Svar Send privat besked
Basilikum
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
23/06-2011 20:34

--
har ikke billeder med basilikum - men et billede af en agurk, som jeg planter p samme mde i drivhuset...

right

Svar Send privat besked
Basilikum
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
24/06-2011 10:54
Cool tip, Anja! Det m jeg klart prve!

Jeg har selv mine basilikum sammen med de strste af mine chilier. De stortrives p den mde og chilierne lader til at have det bedre end dem uden basil.

Teorien bag, ifoelge Wikipedia
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3836, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: uapedNaw
Antal Emner: 2207
Antal indlg: 18219 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)