Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
hilsen fra England
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
14/10-2010 18:44
Skulle hilse fra Easygrowled, hvor vi kbte ind, at de har fet en ny 135W UFO med 3 W-dioder, og prisen er den samme som deres hidtidige 90 W: 180 . Den ser lidt fed ud - men s begynder strmforbruget ogs at krybe deropad, og det er jo hverken fedt for milj eller pengepung...

135 W UFO
--
mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Rasmus Brnsgaard (Rallen)
Indlg: 181

Herning
14/10-2010 18:58
M lige rette dig og sige at der - i flge hjemmesiden - "kun" er tale om 180$. Alts dollars :)

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
14/10-2010 18:59
jeg synes nu, at det ligner et pund-tegn ret meget.....

--

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
14/10-2010 19:24
Hos mig er det ogs et dollar $ tegn. og det er jo nsten en fordobling i pris hvis det var i pund :-)

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
14/10-2010 20:07

--
det er en skrivefejl p en af siderne - bde i hendes mail og p forsiden er det et pund-tegn. Heller ikke s underligt, da det er et engelsk firma...

Men selv om pundet er lidt dyrere (5,28 kontra 8,48, s det er nu ikke det dobbelte!), s er de stadig billigere end de fleste.

F.eks. er det rasende dyrt at kbe LED i Sverige - 5.000 SEK for en 120 W lampe, som koster 240 pund i England.

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
14/10-2010 20:12

Tror det er en tryk-tastefejl. i oversigten er prisen 180

Henrik A--

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
14/10-2010 21:26

--
nemlig ja

hilsen fra England
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
19/10-2010 12:53

--
Har ladet mig fortlle at 3W LEDS er mere ustabile end 1W ... men om det har noget p sig vides ikke

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Bjarne Hjlund (barneydk)
Indlg: 286

Rimmerhus, DK
19/10-2010 13:04

--
I vrigt er det ikke en smule overkill med ufo'en?

Nr man kigger p dkningsomrdet s kan 2 x 15 w spot dkke samme omrde som ufo'en

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
19/10-2010 18:00

--
Jeg ved ikke s meget om 3W-LED - men vi er helt enige om, at det ligner overkill!

Bde strm- og prismssigt... Og det er meget mere fleksibelt med flere sm spots end en samlet lyskilde.

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Frank Heg (frankh)
Indlg: 2

Korsr
15/02-2011 02:51

--
frankh

Har lige kbt en af de 135w ufoer, men de er ikke 135w.
Det aktuelle forbrug er ca 69w, inklusiv strmforsyning og blser.
Fandt en varekode og googlede den, frem kom en lampe med 45 2w LED til en enegros pris p 90-120$ ved indkb af 4 stk.

Har pt en mail korrespondance med easygrowled, men de har vret lidt tavse den sidste uge ( efter at de fik at vide at lampen var identificeret som 2w )

Det er ikke unormalt at lade LED krer ved en lavere ydelse end den ptrykte, da det forlnger levetiden betragteligt, dog er det samlede forbrug p 69w alt for lavt, selv for 2w led.

Personligt passer det mig bedre med en neddroslet 90w, da jeg som jer andre vil have det svrt med at brnde 135w af i mange timer om dagen. Det er dog sdan, at jeg nsker at f det der bliver betalt for.

Mere vigtigt er det dog om de anvendte LED er af den type som fabrikanten angiver, men for at vurdere dette krver det et spektroskop, hvilket jeg sikkert har adgang til p mit arbejde.

Den lampe jeg har modtaget har bl, rd og orange, som gr den til 4.generation ud af 5. Hvis fabrikantens oplysninger holder vand, er det en rigtig god lampe, men er man frst begyndt at snyde med vgten er det svrt ikke at fortstte.

Jeg har ikke noget ellers at udstte p easygrowled, s de fr chancen for at forklare sig fr artilleriet bliver sat ind.

Hvis andre har prvet at stte deres LED til en effektmler, kunne det jo vre sjovt at sammenligne.
(og i har mske en grnnere samvittighed end frst antaget)

link til den lampe jeg fik leveret.

http://lgledsolutions.com/products.asp?selectclassid=003006&id=207

I m copy paste , jeg har ikke lige fet styr p p links endnu.

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
15/02-2011 07:13

--
Hej Frank -

jeg har mlt p mine 15 W spots, og de bruger fra 14,8 - 15,3 W, s det er jo ret prcist...

Hvis jeg ellers lige kunne finde min strmmler, kan jeg mle p UFO'en, nr den tnder om et kvarter.

Og selvflgelig er det da en miljmssig fordel at bruge 69 W i stedet for 135 - men man kber vel 135 W, fordi det er den effekt, man vil have? Det giver det jo ingen mening at kalde den for 135 og tage dobbelt s meget for den som 50 W'eren, synes jeg. Dine planter fr jo tilsvarende mindre ud af lyset, s jeg ville fle mig snydt, hvis jeg havde betalt fuld pris for den.

Jeg leder lige videre og vender tilbage, nr jeg har mlt p min 50 W UFO...

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
15/02-2011 07:36

--
Og det lykkedes at finde en strmmler...

Min 50 W UFO krer med et forbrug lige omkring 47 - 47,5 W, s det kan jo ikke vre meget bedre!

Min helt personlige holdning er, at du skal bede om en ret stor prisreduktion, og hvis de ikke gr med til det, s sende UFO'en retur til dem og kbe enten en ny 50 W her i DK, som kan fs til ca. samme pris som 50 W i UK - eller 3-4 15 W spots, som vil kunne give dig den samme dkning. De kan ogs ogs fs her i DK - jeg gr lige nu sammen med en bunke andre Chilifans og venter p levering.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Niels Hunniche (NielsHunniche)
Indlg: 152

Tommerup
15/02-2011 07:37
Har I fet de nye 15W uden larm ?

Je har mailet og ringe til dem uden held :-(
--
Niels Hunniche

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Frank Heg (frankh)
Indlg: 2

Korsr
16/02-2011 05:04

--
frank
Det var egentlig det jeg forventede, s jeg hiver fat i easygrowled i lbet af ugen.

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Peter Schack (Schack)
Indlg: 7

16/02-2011 22:36
Hej Alle i LED eksperter

Jeg kan se at der bliver skrevet en masse om LED spot og UFO'er.
Men er der nogen der kender lidt til de her LED paneler.
Jeg tnker isr p denne type:

http://billiggro.dk/Vakstlys/LED-Grow-Light-14W/660NM.html

--
Peter Schack

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
16/02-2011 23:23

-Hej Peter -

Jeg har ingen erfaringer med paneler - men ville nok aldrig selv kbe et som det her pga. de meget svage dioder, der er i det. Har ikke lige regnet p det - men hvis der skal 225 dioder til at give 14 W, er der ikke meget krudt i dem!

Jeg er nok mere til noget af det andet med 1W-dioder. Jeg synes dog, at hjemmesiden virker lidt ufrdig endnu - jeg ville nok ikke selv handle der uden at have kontaktet dem og hrt lidt mere om dem...

Jeg prvede lige et kre et kb igennem - linket til deres handelsbetingelser virker ikke, s hvis man kber, er man ndt til at acceptere noget, som man ikke har lst. Leveringsprisen fremgr heller ikke nogen steder - ikke et sted, jeg ville handle umiddelbart!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Peter Schack (Schack)
Indlg: 7

16/02-2011 23:37
Hej Anja

Tak for svaret.

Hvad ville du vlge, 2 spot eller 1 UFO?

Jeg har en lille reol med en hylde p 30x80 cm, s det er ikke det store krav.
--

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
17/02-2011 07:41

--
Hej Peter -

Hvis der er plads i hjden til at hnge dem 20-25 cm over planterne, kan 2 x 15 W klare det - hvis ikke, vil det nok vre bedre med 3 x 7 W for at n helt ud i siderne...

Jeg kan ikke helt finde ud af, om Billiggro i virkeligheden er en privat slger - han annoncerer ogs i Den Bl Avis:

http://www.dba.dk/vaekst-lamper-led-jeg-har-k/id-71833214/

Jeg mener, at man skal have et CVR-nr. stende p sin hjemmeside, og det har jeg ikke lige kunnet finde. Problemet kan vre, om garantien dkker, hvis han i virkeligheden er privat, s bed om et CVR-nr., hvis du vlger at handle hos ham.

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England
Kenneth Laurberg (Kennethchili)
Indlg: 6

Aalborg
20/02-2011 18:17
Jeg ved godt det er meget populrt at bruge LED lys p det her forum, men det er alts noget billigere at bruge CFL grow lights. Jeg kbte en 125W CFL bl grow light og en 125W CFL rd bloom light plus reflektor og fatning for omkring 700 kr p hydroponics.dk. Det har jeg kombineret i mit skab med 2 38W grolux for omkring 100 kr stykket.

http://www.chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=401
--

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
20/02-2011 18:54

Hej Kenneth

Prisforskellen er nu ikke ret stor lngere - et skab som dit kan lyses op med 3-4 x 15 W led eller en 50 W UFO - begge dele kan kbes for under 1.500 kr - UFO'en kan fs til ca. 900 kr.

Og miljmssigt er der jo en ret stor forskel p at bruge omkring 50 W og dine 326... Jeg synes personligt ikke, at det kan forsvares at brnde s meget energi af p s lille et omrde, og prisforskellen er tjent ret hurtigt ind p strmforbruget alene. Ved 16 timers lys i dgnet vil prisforskellen for 326 W vre mellem 8-9 kr. om dagen, s du kan jo hurtigt regne ud, hvad det giver p en hel sson med lys.

Og LED holder deres lysintensitet meget lngere end CFL og lysstofrr, som taber en del af effekten allerede efter et par rs brug - LED skulle kunne holde 4-5 gange s lang tid, s set over en periode p nogle r er LED langt fornuftigere at bruge - bde for pengepungen og naturen...

Mvh
Anja

right

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Aalborg
20/02-2011 19:26

--
Nu bruger jeg jo naturligvis kun en af prerne af gangen, grow nr jeg skal have vegetative vkst og bloom nr de skal blomstre og de 2 grolux er udelukkende et par timers supplerende lys nr planterne er blevet rigtig store. S egentlig er det kun 125W og en pre koster omkring 300 kroner. Jeg har ikke lst ret meget om LED, s jeg kender ikke til de specifikke Watt kontra vkst, men den her pre sender godt nok de sm i vejret med ekspressfart.

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Slagelse
20/02-2011 21:39

--
OK - det pynter jo noget p det! Men dit forbrug er stadig ret hjt (synes jeg i hvert fald), og set over et par r er LED stadig billigere...

For resten - hvor har du kbt dit grow tent?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
hilsen fra England

Aalborg
21/02-2011 08:47

--
Det er et skab jeg byggede i min baghave. =)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4862, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Jacobded
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)