Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Holdbarhed?
Lars Bugge (Kilgore)
Indlg: 26

2000
13/01-2011 13:01
Som mange chili-elskere har jeg altid et bredt udvalg af chilisovse stende i kleskabet. Desvrre str der kun sjldent noget om holdbarhed efter bning p flaskerne, og jeg er ofte i tvivl om, hvor lnge de kan holde efter bning.

Egentlig burde man jo kunne regne med, at hvis der kun er en holdbarhedsdato p, s burde den glde uanset om flasken/glasset er bent eller ej. Men de f der har to holdbarhedsdatoer p, angiver ofte en ret begrnset holdbar efter bning - typisk en mned, hvilket ogs er det butikkerne plejer at oplyse, hvis man sprger til det. For s at gre det mere komplekst er der jo bde et sundhedsaspekt og et smagsaspekt, nr man taler holdbarhed.

Jeg ville gerne hre, hvordan I gr? Ville I spise af kbt chilisovs/knust chili/chilidip m.m. som havde vret bnet i halve og hele r?
--

Svar Send privat besked
Holdbarhed?
Henrik Andersen (Henrik A)
Indlg: 45

Kalundborg
13/01-2011 13:24

Jeg har ingen problemer med at spise det efter minst holdbar dato, der str jo bare prodocenten ikke garanter for kvaliteten af produktet efter det har vret ben i f.eks.30 dage.

Henrik A

Svar Send privat besked
Holdbarhed?
Allan Olivarius (AllanOlivarius)
Indlg: 21

Vanlse
13/01-2011 14:54
Hvis der er olie i den knuste chili s skal du bare lige efter fylde med olie s der ikke kommer mug, det har jeg gjort uden problemer

--
Allan

Svar Send privat besked
Holdbarhed?
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
13/01-2011 20:06

jeg har en jeg har brugt af lidt over et r nu chilien konserverer jo nsten jeg sig selv

Svar Send privat besked
Holdbarhed?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
13/01-2011 20:20
De saucer som jeg har, der er milde nok og smager godt, ryger p ingen tid, s der er ikke noget at bekymre sig om.

De andre, de strke, og som regel lavet p ekstrakt, kan sagtens f lov at st rigtigt lnge, for man bruger ikke s meget ad gangen. Men netop det at bruge en tsk. af noget i en hel gryderet gr at jeg ikke er s bekymret. De fleste af de ting, vi betragter som giftige eller skadelige, skal man faktisk indtage en hel del af (alt er selvflgeligt relativt)...
--

Svar Send privat besked
Holdbarhed?
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
13/01-2011 21:51
Nu er det mske kun lidt med trden at gre? Men mht. chili-olie:
Man kan flere steder lse om chili-olie der gr botulisme i, og det skulle opst bl.a. ved brug af chilier der ikke er fuldkommen trre eller modne, og kan mske modvirkes ved at varmebehandle det - ls selv mere hist og her. Det er ikke sikkert man kan lade ren chili+olie uden konservering st i halve og hele r.
Men her er det jo ligesmeget rigtige saucer der nok er kogt og konserveret der mest tales om :) Jeg kan godt lade r g ved saucer, men heller ikke mere... kber gerne med konserveringsmiddel hvis der er et valg.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4708, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Novamenp
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18244 (i dag: 0, denne uge: 2, denne mned: 3)