Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Selvvandingspotter fra IKEA
Jan Hansen (JanHansen)
Indlg: 28

Island
11/04-2011 17:05

Weekenden gik med at omplante en del af de chiliplanter jeg har overvintret i min stue fra sidste r. Da potter er en kostbar affre heroppe (Island) formentlig pga. fragt, krte jeg lidt rundt og lurede priser og udvalg. Jeg faldt over nogle selvvandingspotter i IKEA, som (heroppe) koster det samme, som potte plus underskl i samme strrelse. Jeg har nu forsgsvis plantet 2 stk 4L potter og 1 stk 15L potte med div. chilier, og hber "skidtet" virker, s jeg til sommer kan tage p weekend uden at alle planterne hnger, nr jeg kommer hjem.

Har andre herinde prvet div. selvvandingspotter?

Mvh.

Jan
Island

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
11/04-2011 17:53

Ikke lige den slags, men jeg har prvet andre slags, som har fungeret fint.

Man skal bare holde lidt je med, at planterne ikke fr for meget vand, men ellers har jeg vret godt tilfreds med mine...

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
11/04-2011 23:24
Har nogle - mske det er bodum - kbt p udsalg i januar, forelbigt virker de fint, synes dog som Anja at der kan vre en risiko for at det bliver "for" vdt, men er det "store" planter, og kan du trre dem lidt ud, nr du er hjemme ind i mellem, s burde det vre helt fint.
--

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

13/04-2011 21:28
Jeg er meget interesseret i de her selvvandingspotter, men har ikke kunnet finde dem p IKEA's hjemmeside. Har du evt. et link?

Det behver egentlig ikke vre fra IKEA, andre har bestemt ogs interesse! (:

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
14/04-2011 11:27
Hej Brian.

Jeg kbte dem i IKEA Island, men jeg er sikker p, at de kan fes i alle IKEA forretninger, da det er deres eget produkt.
Jeg kbte 2 forskellige modeller. En rund model p ca. 15 - 20L (der str ikke noget p den, men den tager en masse muld), den fes i sort eller rhvid. En firkantet model som tager ca 4 - 5L muld. Den fes i en lidt strre model ogs, og i koksgr eller rhvid. Den lille model kostede ca. 45,- danske kroner. Det er den lille model, jeg synes passer bedst til chili. Mske den lidt strre udgave af den lille p ca. 10L. Den koster ca. 95,- danske kroner i Island og er sikkert billigere i Danmark. Jeg skal prve at oploade et billede lidt senere.

Det ser forvrigt ud til at de virker fint.

Mvh.

Jan
Island.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Lise Therkelsen (Lise)
Indlg: 48

Vodskov
17/04-2011 11:47

--
Jeg var i IKEA i Aalborg i fredags og der havde de helt bestemt ingen selvvandingspotter, men jeg ved at IKEA ikke har de samme varer i alle deres butikker.

Jeg har faktisk aldrig prvet at have chilier i andet end selvvandingspotter, og har udelukkende gode erfaringer med det :-)

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
17/04-2011 16:38

Her prver jeg s med et billede.

Den store har hjul men koster ca. 200,- DKR (i Island).
Den mindre (firkantede) koster ca. 45,- DKR og fes ogs i en strre udgave til ca. 95.- DKR.

Det forbavser mig hvis de ikke fes i IKEA Danmark. Nste gang jeg kommer forbi, skal jeg se hvad de hedder.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
17/04-2011 16:43

Her prver jeg s med et billede.

Den store har hjul men koster ca. 200,- DKR (i Island).
Den mindre (firkantede) koster ca. 45,- DKR og fes ogs i en strre udgave til ca. 95.- DKR.

Det forbavser mig hvis de ikke fes i IKEA Danmark. Nste gang jeg kommer forbi, skal jeg se hvad de hedder.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
17/04-2011 16:45
Prver lige igen med det billede.

right

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
17/04-2011 16:51

Beklager alle de indlg med forsg p at uploade billede, men det er ikke helt nemt at f til at virke. Til gengld virker selvvandingspotterne s godt, at jeg vil investere i et par mere af de sm. Jeg skal senere skrive her hvad IKEA kalder dem.

Mvh
Jan
--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)

Kbh
17/04-2011 17:41
Gtter p at den store er denne her:
IKEA PS FEJ

129 DKK, s dem vist i IKEA gentofte for et par mneder siden, men blev enig med mig selv om, at de var for store til min vindueskarm :)
--

Svar Send privat besked

Slagelse
17/04-2011 19:06

-- Denne ser mere vindueskarmvenlig ud:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10153846

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
17/04-2011 19:50
Hej Pernille og Anja.

I har begge ret. Ser de er noget billigere i Danmark end her. Fragten til Island er ret dyr.

Den lille model er dog ikke s lille enda. Jeg tror faktisk den tog ca 4 - 5 liter jord. Det er for stor til min vindueskarm, men den str fint p gulvet.

Hjulene p den store model gr den nem at flytte ud p terrassen, nr det bliver varmt nok.

Mvh.

Jan.
Island.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)

Kbh
18/04-2011 10:59
Ja, den ser lidt mere egnet ud - skal mske til IKEA her i pskeugen, og m huske at kigge efter den "lille" :)
--

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)

Kbh
19/04-2011 11:54
Succes - ja selv de firkantede er nu ikke s sm endda :-). Har hjembragt 1 stk. af den mindste, og ser lige hvordan den virker inden der evt. investeres i flere.
--

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
19/04-2011 12:11

Den "lille firkantede" fra IKEA ser ud til at virke fint. En af mine overvintrede planter fra sidste r har sat en frugt, som er ved at skifte farve nu.

Jeg har problemer med at uploade billeder nu, men prver igen senere.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)
Indlg: 23

Aalborg
01/06-2011 23:56
Nogen der kan forklare mig hvordan de virker de potter? fylder du bare vand i rret til der ikke kan vre mere eller hvordan :)?

Svar Send privat besked

Slagelse
02/06-2011 00:01

--
Det er meningen, at den pind, der flger med, skal blive skubbet op af vandet, nr du hlder ned i rret, og nr den er sunket igen, er det fordi, planten har brugt vandet.

Men jeg er nu ikke imponeret af den - pinden flytter sig ikke en dyt, s jeg vander bare med en forhbentlig rigtig mngde...

Jeg har en potte, som jeg ikke har fyldt jord i endnu - har tnkt mig at mle, hvor meget vand, der kan vre ad gangen, s jeg har styr p det fremover!

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
02/06-2011 10:10
Okay, grunden til jeg spger er fordi at jeg ikke er den skarpeste til at vande mit jord og ikke rigtigt kan sklne imellem overvanding og hvor trt der m vre, s ville det jo vre lkkert hvis man kunne hlde vand i et rr ogs srger potten for resten :)

Svar Send privat besked

Slagelse
02/06-2011 10:30

-- Det kan du ogs - hvis du ikke hlder for meget i. Der er jo ikke noget aflb fra potten, s rdderne rdner, hvis de str for fugtigt.

En rigtig god metode er at lfte p potten, og nr den fles let, s giv den vand - f.eks. liter. Du finder hurtigt ud af, hvordan den fles, nr den trnger.

Jeg skal prve at huske at skrive her, nr jeg har fundet ud af, hvor meget vand, den skal have ad gangen...

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
02/06-2011 10:44
Okay, troede lige at alle mine problemer var lst og jeg bare kunne hlde vand i den ogs at den selv ville suge det den skulle :)..

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)

Kbh
02/06-2011 17:08
Det ville vre fedt med en mngde Anja, jeg har nemlig ogs kbt en enkelt, som der er kommet en tomat i, da den skulle vandes mere end chilierne, og efterflgende konstateret at pinden ikke virker som indikator...
--

Svar Send privat besked

Slagelse
02/06-2011 22:46

--
Der kan vre en liter, s det burde jo kunne holde ret mange dage....

Hvis man fylder en liter i, er der stadig luft i de to "bobler" under indsatsen i krukken, s man skal ikke fylde mere i end det - nok snarere en smule mindre.

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
03/06-2011 10:30

Hej Anja og Pernille.

Pinden i den lille firkantede potte virker ikke helt efter hensigten. Der er en lille omvendt kop i bunden af pinden, som skal holde luft og skubbe pinden op med vandet. Desvrre fyldes denne kop ofte med vand, s pinden ikke virker som indikator. Jeg har nu investeret i 10 potter og har modificeret pinden med et lille stykke flaminco plast, som jeg har stoppet op i "koppen". Det virker perfekt.
Problemet er blot, at man skal modificere pinden, inden man planter om, da det ikke er let at gre bagefter.

De bedste hilsner fra

Jan
Island.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Brian Petersen (Chili-Brain)
Indlg: 9

Viby J
03/06-2011 11:06
Jeg har i flere r brugt den store selvvandingspotte fra IKEA til chili og tomater udendrs.
Jeg har dog modificeret dem lidt. Jeg synes der kunne vre for lidt vand i potterne, s derfor tog jeg en af de der plastikpotter som kbte planter slges i (ved ikke hvad de hedder...) :-) fyldte den med jord og satte den ned i fordybningen p den bundplade som flger med potten fra IKEA.
Jeg fyldte leka-ndder op omkring den lille potte med jord, og borede 4-5 huller i samme hjde som toppen af leka-ndderne, s overskudende vand kan lbe ud. Huller er boret ved siden af hinanden, potten kan nu vendes mod en mur s huller ikke ses fra forsiden.
Pinden stikker en del op af potten nr den fyldes helt, men det synes jeg ikke gr noget. Jeg plejer bare at fylde vand i indtil det begynder at lbe ud af holderne p siden.
En chiliplante kan fint st en uge i potten uden at mangle vand.

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)

Kbh
03/06-2011 22:04
Tak for tippene, jeg holder mig under 1l pr. gang i r, og vil forsge flamingo-modifikationen til nste sson

:)
--

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
08/06-2011 10:13
Sendt lige en privat besked til dig Anja (LED-dyrker) - Men ved ikke om det virker p forummet :s..

Men jeg var lige ude i ikea igr og kbe en af de sm selvvandings potter, og det jeg s gr er at samle den og smide pottemuld og min chili plante i, kan jeg s give den en liter vand ca. ogs srger den selv for at suge vandet op? og er der en chance for at mine rdder vil rdne ?

Svar Send privat besked

Slagelse
08/06-2011 10:41

--
Hej Klaus -

private beskeder virker ikke - jeg fr dem aldrig....

Hvis jeg var dig, ville jeg prve den med flamingoen, som Jan skriver om, som fr indikatorpinden til at virke. Hvis jeg en dag skal have plantet om, s skal jeg i hvert fald prve det, for ellers virker potten overhovedet ikke efter hensigten. Hvis jeg boede lidt nrmere Ikea, fik de dem nok retur igen....

Men ellers - ja, der skal bare fyldes vand i via rret, og s suger jorden selv. Jeg ville nok for en sikkerheds skyld bruge lidt mindre end en liter ad gangen, for chilirdder rdner ret let - mske 3/4 l i stedet, og s srge for at vre sikker p, at det er brugt, fr jeg fylder mere p.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
08/06-2011 13:05
Hej Anja,

Tak for hjlpen igen igen :).. Jeg vil prve mig frem, har kun en chilli plante til at st s ville vre ked af det hvis den gik til :)

Svar Send privat besked
Jan Hansen (JanHansen)

Island
10/06-2011 09:46
Hej Klaus.

Nr du planter i selvvandingspotterne, s er der 2 tips:
1) St flamingo i "koppen" p indikatorpinden.
2) Dk bningen af vandingsrret med en lille plastpose eller lign. nr du fylder jord i. Ellers kommer der let jord i vandingsrret og indikatorpinden vil have svrt ved at bevge sig frit.

Nr du vander frste gang, s vand direkte i potten ogs for at vde jorden. Fyld derefter i rret til pinden er helt oppe (streg 2). Efter lidt tid vil pinden synke til bunds. Det er fordi jorden optager meget vand. Vent et par dage inden du efterfylder.

Jeg vander ca. 1 til 2 gange om ugen til pinden er i top. Selvom pinden synker til bunds er der vand i jorden. Pinden viser kun hvor meget vand der er i beholderen og den underste del af potten.

Jeg er lige kommet hjem efter 3 uger i Sverige, og min steddatter har passet mine chili. Hun fyldte blot vand p hver weekend, og mine planter var meget flotte, da jeg kom hjem igr.

Lad vre med at fylde vand p hvergang, pinden er i bund. Jorden suger meget vand og holder sig vd lnge. 1 til 2 gange om ugen efter vejret tror jeg er nok. Jeg fylder til pinden er i top - venter lidt - lyfter pinden og lader den falde ned igen og efterfylder s. Det virker fint for mig. Jeg er nsten p camping hver weekend om sommeren, s jeg kan ikke vande hver anden dag. Nu kan jeg let vre vk i en uge eller lade andre vande for mig uden frygt for at chilierne dr.

Mvh.

Jan
Island.
]
--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
11/06-2011 14:00
Hej Jan,

Mange tak for beskeden det lyder rigtigt godt og det vil jeg prve :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4187, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: ZeettAxons
Antal Emner: 2216
Antal indlg: 18233 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)